Det ble vedtatt på generalforsamlingene i de to selskapene 31. mars. Flytoget og Vy vil fortsette akkurat som de gjør i dag frem til Flytogets ruter blir en del av Vys regiontogtilbud senest fra 2028.
– Vi fikk oppdraget om å samle de to selskapene til ett sterkt, statlig persontogselskap i fjor høst. Nå har vi jobbet sammen, blitt bedre kjent og har fått på plass en god samarbeidsavtale, sier konsernsjef Gro Bakstad i Vy og administrerende direktør Ståle Nistov i Flytoget.
Samferdselsdepartementet har uttrykt at målet med sammenslåingen er å skape et sterkt felles persontogselskap for framtiden. Flytoget har siden oppstarten bidratt med solide resultater og opparbeidet en av Norges sterkeste merkevarer, med et tydelig engasjement for de reisendes behov. Samferdselsdepartementet har som eier derfor en sterk og tydelig forventning til at Flytogets kultur og ansatte videreføres i en felles og større virksomhet, med fokus på læring og kunnskapsdeling.
Bakgrunnen for Samferdselsdepartementets ønske om å fusjonere selskapene er at kapasiteten i jernbanetunnelen gjennom Oslo er sprengt, slik at det ikke er plass til flere togavganger. Den begrensede kapasiteten må utnyttes bedre for å kunne forbedre togtilbudet til hverdagsreisende og pendlerne. Regjeringen besluttet derfor at Flytogets tilbud til/fra Oslo Lufthavn skulle integreres i det ordinære togtilbudet senest fra 2028.
Ingen endringer nå
Flytoget og Vy fortsetter som selvstendige merkevarer med samme tilbud som i dag fram til den framtidige integreringen av togtilbudet. Fram til da blir rutetilbudet som i dag. Kundene må fortsatt kjøpe Flytogbillett for å reise med Flytoget, og Vy eller Ruterbillett for å reise med Vy.
Vil videreføre flytogkvaliteter
– Flytoget har utviklet kvaliteter som kundene er veldig glade i, og dette ønsker vi å ta vare på og videreutvikle. Dette handler om produktet, men også om innovasjonsevne og kultur. Det blir spennende å jobbe tettere sammen om løsninger som skal komme de togreisende til gode, basert på det beste fra begge selskaper. De fleste vil få et mye bedre togtilbud, og vi vil gjøre vårt beste for å videreføre viktige Flytog-kvaliteter, sier Bakstad.
– Togpersonalet både hos Vy og Flytoget gjør en fantastisk jobb og får mange gode tilbakemeldinger fra kundene. Dyktige, stolte og fornøyde medarbeidere er en forutsetning for fornøyde kunder, og vårt klare mål er at folka våre skal være stolte av den jobben de har, og oppleve at de settes i stand til å levere gode tjenester for de reisende, sier Nistov.
Vy og Flytoget er enige om at en felles ambisjon for sammenslåingen er å ta vare på det beste ved selskapene, og deretter bygge noe nytt og bedre.
– Persontogselskapet skal ha ambisiøse mål for kundetilfredshet og kvalitet, og vi har ambisjoner for innovasjon, utvikling og fornyelse. Vi ser frem til å jobbe sammen med Vy om å utvikle togtilbudet både til flyreisende og hverdagsreisende, sånn at vi opprettholder den høye kollektivandelen til Oslo lufthavn og kan tilby hverdagsreisende raske tog med høy frekvens, sier Nistov.
Fakta:
Dette betyr sammenslåingen for togtilbudet nå:
- Flytoget og Vy fortsetter som selvstendige merkevarer akkurat som i dag fram til senest 2028
- Det blir ingen endringer i rutetilbudet før senest i 2028
- Flytogets egne priser og billettløsninger videreføres som i dag
- For å reise med Flytoget, må kundene kjøpe Flytog-billett. Vy/Ruter-billetter er fortsatt ikke gyldige på Flytoget, og omvendt
Slik endres togtilbudet fra senest 2028:
- Flytogets avganger erstattes av regiontogavganger som er åpne for alle passasjerer
- Det innebærer at togtilbudet fra Drammen til Oslo øker med tre avganger per time, mens tilbudet fra Lillestrøm øker med seks avganger per time.
- Det blir felles billett (Ruter/Vy) på alle tog
- Inntil 10 avganger per time fra Oslo S til Oslo lufthavn
- Flytogets produktkvaliteter vil i størst mulig grad videreføres