Infrastruktur

– Riksveg 3 er «den strakaste vei’n»

Bildet: Tirsdag kunne statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap), klippe snora for nye fire kilometer i Tynset under den offisielle åpningen av rv. 3 Tunna bru. Arne Storsveen i Statens vegvesen og Ove Ragnar Nervik hos entreprenøren Johs. J. Syltern holdt i snora. Prosjektdirektør i Statens vegvesen, Ingunn Foss er , ordfører i Tynset Merete Myhre Moen og prosjektleder Jan Egil Eilertsen deltok også under vegåpningen. Foto: Per Kollstad / Statens vegvesen

I snart tre ti år har DDE sunget at E6 er «den strakaste vei’n» Nå slår Samferdselsdepartementet fast at det er riksveg 3 som er snarveien mellom Oslo og Trondheim.

Tirsdag klippet statssekretær Tom Kalsås (Ap) i Samferdselsdepartementet snora da den fire kilometer lange strekningen ved Tunna bru på rv. 3 i Tynset ble offisielt åpnet. 

– Denne strekningen har vært en flaskehals, særlig for tungtransporten. Nå har Vegvesenet flyttet vegen på andre siden av elva, og lenger opp i lia. Vegen har blitt litt kortere, og mye tryggere, sa statssekretæren.

Vegvesenet åpnet vegen for trafikk i desember 2024. Nå er arbeidet langs nyvegen, og oppryddingen etter gamlevegen ferdig. Gamle Tunna bru er revet og kjørt bort. Vegen nord for gamlebrua er ført tilbake til naturen, mens vegen sør for brua har fått nye stikkrenner og ny asfalt. Den gamle riksvegstrekningen på halvannen kilometer blir fylkesveg. 

Samtidig har Vegvesenet bygd fire kilometer skogsbil- og traktorveger. Det er også tilrettelagt for 15.000 m2 dyrkbar mark. Landskapet er også åpnet opp. Det gir bedre trygghet med hensyn til viltulykker. Mindre skyggepartier reduserer også faren for glatt veg. Vegbanen er ni meter med rumlefelt i midten.

– En prestasjon

Vegvesenet får skryt fra Samferdselsdepartementet for gjennomføringen av prosjektet.

– Prosjektet er gjennomført på budsjett og ferdigstilt før tiden. Det er i seg selv en prestasjon, og desto mer imponerende når vi husker at vi måtte omregulere underveis, sa statssekretæren.

Prosjektleder Jan Egil Eilertsen, i Statens vegvesen deler æren med entreprenøren Johs. Syltern. Han sier samarbeidet også har vært godt med Tynset kommune. 

– Måten Vegvesenet organiser arbeidet med forhandlinger og totalentrepriser, fungerer  veldig godt. Det gjør det mulig åendre på løsninger uten at kostnadene løper løpsk, slik vi har eksempler på andre steder i landet, sier Eilertsen. 

Etter at Tretten bru kollapset i Gudbrandsdalen i 2022, ble planene om trebru skrotet over Tunna. På sju måneder fikk Vegvesenet og entreprenøren planlagt ny bru i stål og betong. I tillegg ble det besluttet å forlenge utbedringsstrekningen med 700 meter i nord med bedre kurver.  

– Alt dette ble vedtatt av Tynset kommune i racerfart, sier Eilertsen.

 Snarvegen blir snarere 

Vegen mellom Oslo og Trondheim gjennom Østerdalen er 42 kilometer kortere enn E6 i Gudbrandsdalen. Vegvesenet har de siste årene bygd nytt, og utbedret til sammen 50 kilometer riksveg i Østerdalen. Og det er mer på gang.

Vegvesenet og Anlegg Øst Entreprenør har god framdrift lenger sør i Østerdalen i Stor- Elvdal på rv. 3 på den 5,4 kilometer lange strekningen Evenstad-Imsroa. På strekningen Fjell-Opphus i samme kommune planlegger Vegvesenet ny veg på seks kilometer. 

– Vi er snart ferdige med reguleringsplanen, og skal sende den til kommunen, sier Eilertsen.   

logo
Bjørn Laberg