Dagen før NLF skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse, kom regjeringen med nyheten om at de setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år.
– Vi skal aksjonere som planlagt for kun halve jobben er gjort, men det blir også feiring med kake, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) slapp nyheten på gangbrua over Rv. 134 i Frogn mandag, foran en rekke lokalpolitikere fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fra begge sider av fjorden, melder NRK. Spaden skal i jorda i 2024. Den totale prislappen er 6,5 milliarder kroner.
Dette skjer like etter at NLF har gått bredt ut med at de skal aksjonere for ny Oslofjordforbindelse.
Gladmelding
– Vi er glade for at dette viktige og gryteklare prosjektet endelig kommer i gang. Det er helt nødvendig for både norsk samferdsel og for næringslivet. I tillegg er det viktig med tanke på sikkerheten til våre medarbeidere og til trafikantene som ferdes der, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke.
Samtidig understreker han at et nytt løp i Oslofjordtunnelen bare er halve jobben for fullføringen av en ny Oslofjordforbindelse, som NLF i så lang tid har kjempet for.
– Vi skal derfor aksjonere som planlagt, for nå er det viktig at regjeringen også tar tak i E134 Dagslett-E18. Samtidig blir det en feiring av de 6,5 milliardene som er lovet til nytt løp i Oslofjordtunnelen. Vi gleder oss til arbeidet starter og i kommende aksjon skal det også feires. Vi skal kjøpe inn kake og det skal i tillegg kjøres med flagg, forteller Bjerke.
Fornøyd
Dette betyr at regjeringen så langt har lovet penger til Oslofjordforbindelsen som var høyest prioritert av Statens Vegvesen og Sørfoldtunnellene i Nordland som var den tredje høyeste prioriterte strekningen. I tillegg til disse strekningene har Statens Vegvesen lagt frem E134 Røldal-Seljestad som nummer to og E16 Hylland-Slæen som nummer fire i den prioriterte lista over gryteklare prosjekter.
– Jeg vil gi skryt til regjeringen som viser at de vil satse på trygge og fremkommelige veier. Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser handlekraft og at de forstår hvor viktig infrastruktur er for verdiskapning i hele Norge. Vi håper dette samtidig betyr at de to siste prosjektene øverst på prioriteringslisten til SVV (E16 Arna – Stanghelle og E39 Ådland – Svegatjørn) også iverksettes. Det er helt nødvendig med tryggere veier også på Vestlandet i 2024, sier viseadministrerende direktør i NLF, Jan-Terje Mentzoni.