Aktuelt

Raskere og enklere veiledning i byggesaker

Illustrasjonsbilde: Getty Images

To nye konsepter kan redusere tiden det tar for kommunen å veilede om byggesak og gi raskere svar på om det du vil bygge krever søknad. Konseptene er utviklet gjennom prosjektet «Ingen sak med byggesak».

I løpet av et år blir det sendt 90.000 byggesøknader til norske kommuner. Kommunene – og spesielt førstelinja – bruker mye tid på å veilede den som har spørsmål om å bygge. Regelverket for byggesak er komplekst og selv om innbyggeren ønsker å være selvhjulpen, er det ikke enkelt å navigere i både nasjonale og lokale regler. I mange tilfeller er spørsmålet om innbyggeren må søke eller ikke. 

Vil lette arbeidet i førstelinja 

I prosjektet «Ingen sak med byggesak» har Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) og KS i samarbeid med Halogen, Norkart og Rambøll, undersøkt hvordan vi kan lette veiledningsarbeidet for førstelinja. Prosjektet er finansiert gjennom innovasjonsordningen Stimulab. 

– Innbyggere forventer raske og presise svar på sine spørsmål, men veiledning om byggesak er ofte kompleks og krever innsikt i både nasjonale forskrifter og lokale planer. Det er frustrerende for både innbyggerne og ansatte, og skaper flaskehalser i saksbehandlingen, sier direktør Per-Arne Horne i Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). 

Raskere avklaring av søknadsplikt 

Gjennom grundig innsiktsarbeid og eksperimentering har prosjektet identifisert at den mest effektive måten å hjelpe både innbyggere og kommunene er å redusere tiden det tar å avklare om en innbyggers byggeprosjekt er søknadspliktig eller ikke. 

Den endelige rapporten viser til to mulige løsninger som kan redusere behovet for manuell veiledning og gjøre det enklere å navigere i regelverket. Konseptene er foreløpig på skissestadiet og krever utvikling for å bli realisert. Begge innebærer å bruke kunstig intelligens (KI) for raskt å avklare søknadsplikt i en byggesak. 

  • Det ene konseptet gjør det raskere å avklare søknadsplikt, utviklet for ansatte i kommunen som jobber med byggesak. Verktøyet hjelper den som veileder å finne fram til relevant informasjon blant regelverk, tolkningsuttalelser fra KDD, DiBKs tidligere svar og kommunale kilder. 
  • Den andre konseptet skal hjelpe innbyggere å finne ut om de må søke om å gjøre endringer på eiendommen sin. Med raske avklaringer sparer innbyggerne tid før de kan sette i gang med byggeprosjektet sitt. Tjenesten kan også brukes av veiledere i kommunen som ikke har byggesakskompetanse, og slik avlaste byggesaksbehandlere. Generativ KI ligger til grunn for tjenesten og kan avdekke hva innbyggerne trenger og veilede dem gjennom innhold fra ulike kilder. 
LES: Prosjektrapport Ingen sak med byggesak (pdf)

Mer tid til andre lovpålagte oppgaver

Ved å effektivisere oppgaver som kommunene bruker mye tid på i dag, kan ansatte bruke mer tid til å behandle andre oppgaver og dermed bidra til å heve kvaliteten på veiledning og gi raskere byggesaksbehandling. 

– Funnene i rapporten er veldig spennende. Gode veiledningsløsninger vil bety flere gevinster kommunene. Byggesaksbehandlere bruker mindre tid på kompliserte avklaringer, og kommuneansatte uten byggesakskompetanse kan hjelpe flere innbyggere med enkle spørsmål – uten å måtte henvise videre. Det vil frigjøre verdifull tid, bidra til mer likebehandling og gi en bedre opplevelse både for innbyggere og ansatte i kommunen, sier Horne. 

Om Stimulab 

Stimulab er stimuleringsordningen for innovasjon og tjenestedesign, og skal støtte og stimulere til brukerorientert eksperimentering og nyskaping i forvaltningen. Digitaliseringsdirektoratet og DOGA står bak ordningen

I Stimulabprosjektet «Ingen sak med byggesak» har DiBK og KS samarbeidet med Halogen, Norkart og Rambøll. 

logo
Bjørn Laberg