Aktuelt

Ramirent satser på kursrekke for 70 klargjørere og mekanikere

Nylig holdt Ramirent en ekstra kursrekke for 70 klargjørere og mekanikere over hele landet.

Nylig holdt Ramirent en ekstra kursrekke for 70 klargjørere og mekanikere over hele landet. Dette sikrer faglig utvikling hos ansatte og raskere klargjøring av maskiner og utstyr for kunder.

I flåten hos Ramirent finnes totalt over 35 000 objekter. Det gjør det særdeles relevant å holde klargjørere og mekanikere oppdatert på service, kontroller og effektiv klargjøring.

– Nylig gjennomførte vi en ekstra opplæring over hele landet for 70 klargjørere og mekanikere. Dette var en teknisk opplæring rundt service og vedlikehold på lift, byggmaskiner og anleggsmaskiner. Kurs ruller og går gjennom årene hos Ramirent, men dette var en ekstra stor satsing på mekanikersiden. Og engasjementet for dette kommer helt fra toppledelsen, sier ansvarlig for flåte og innkjøp i Ramirent Geir Helland.

Geir Helland, direktør for Flåte og Innkjøp

Hos Ramirent er det en viktig verdi at det er menneskene som jobber i firmaet som er Ramirents mest verdifulle maskiner. Derfor legges det ned solid innsats for at alle ansatte skal ha en meningsfull jobb med en mulighet til å utvikle seg.

– For kundene er det i tillegg viktig at firmaet tilbyr kunnskap, erfaring og kompetanse – sammen med utleieobjektene. Denne kombinasjonen gjør Ramirent unike, og sikrer verdi for kundene, sier Geir Helland.

Kunnskapsoverføring i teori og praksis

Kursholderne var både produktledere hos Ramirent, men også eksterne fagpersoner fra ulike leverandører som leverer maskiner og utstyr til Ramirent. Med både teoretisk og praktisk gjennomgang ble det samtidig rom for erfaringsdeling og opplæring kollegaer imellom.

– En del av kurset var å gå gjennom rutiner for dokumentering, service og klargjøring. Dette både for at alle skal jobbe på en mest mulig effektiv måte, men også fordi vi ønsker at kundene skal møte det samme Ramirent uansett hvor i landet de møter oss, sier Geir Helland.

Å samle denne ansattgruppen til kurs, gjør også at det blir enklere for de ulike avdelingene å ta en telefon til en kollega og be om innspill eller hjelp til en oppgave. Tilbakemeldingene fra de ansatte som deltok har vært utelukkende positive.

– Vi lagde en sluttvurdering hvor alle skulle gi opplegget en karakter mellom 1-6. Fra 68 innsendte svarskjema ble det et snitt på 5,2! Vi har gjort noe riktig her, sier produktleder for Lift & Heavy Nils Andreas N. Lervik.

Nils Andreas N. Lervik, produktleder for Lift & Heavy

En arbeidsgiver som satser på sine ansatte

Dette er tilbakemeldinger lederne i Ramirent tar med seg videre. Snart går de også i gang med et dyperegående teknisk kurs for en del av disse 70 som deltok nå. Både Helland og Lervik uttrykker ønske om å sette opp lignende kurs fremover for flere av maskinavdelingene hos Ramirent.

– For min del var dette kurset en start. Når vi la frem ideen om et kurs nummer to som viderefører denne første kursrekken, ble det godt mottatt i ledergruppen. Dette med kompetanseheving er noe ledelsen følger opp med god støtte, sier Nils Andreas N. Lervik.

– Å satse på de ansatte på denne måten tror jeg også er med på å gjøre oss til en attraktiv arbeidsgiver, sier Geir Helland avslutningsvis.

logo
Bjørn Laberg