Nyheter

Polestar etablerer hovedkontor i Gøteborg

Bildet: Polestars nye hovedkvarter vil ligge rett ved siden av broen. Foto: Gøteborg by

SVERIGE: Elbilprodusenten Polestar samler all virksomhet i Gøteborg til Frihamnen, hvor det skal reises et bygg på 80.000 kvadratmeter. Hovedkontoret skal stå ferdig i 2028.

Polestar velger Gøteborg og Frihamnen sentrum for etableringen av sitt fremtidige globale hovedkvarter og designsenter, melder fagtidsskriftet Byggvärlden.

– Akkurat som Polestar har Gøteborg et tydelig fokus og en ledende internasjonal rolle i fremtidens bilindustri med fokus på mer holdbare, elektriske og tilkoblede kjøretøy. Vi ser frem til å utvikle en moderne og attraktiv arbeidsplass midt i sentrum, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

fremtidig byutvikling setter fart

Gøteborg kommune og Polestar har signert en felles intensjonsavtale, og Gøteborg kommune har direkte tildelt selskapet tomt for et nytt bygg ved siden av brostøtet nærmest Hisingsbron, med et endelig totalareal på ca. 80 000 kvadrat. meter. Polestar planlegger å være en langsiktig leietaker av en fremtidig eiendomseier som vil utvikle og leie ut eiendommen til Polestar.

– En finere jubileumsgave til industribyen vår kunne man knapt ønske seg. Polestar er et viktig selskap for Sverige som vil bringe enorme antall nye arbeidsplasser rett inn i sentrum av Gøteborg. Med ett slag skal indre by utvides og fremtidig byutvikling sette fart, sier Jonas Attenius (S), kommunestyrets leder.

Styrker hele mobilitetsklyngen

Patrik Andersson er administrerende direktør i Business Region Gøteborg.

– Det er en ekstremt gledelig avgjørelse. At Polestar velger å utvide i Frihamnen er ekstremt positivt for regionen. Det styrker hele mobilitetsklyngen ytterligere, og er et bevis på Gøteborgs verdensledende posisjon innen fremtidig mobilitet og hele den grønne omstillingen, sier Patrik Andersson.

Polestars skandinaviske design vil gjennomsyre det fremtidige hovedkvarteret. Selskapet og Gøteborg kommune vil samarbeide om å utvikle og utforme eiendommen, innenfor rammen av en ny detaljplan.

Port mot Hisingen

Den fremtidige bygningen, eller bebyggelsen, vil skape en innfallsport til Frihamnen og sentrale Hisingen ved passering over elva, og knytte seg til brua slik at brua oppleves som en bygate. Fotgjengere og syklister skal naturligvis kunne passere blokkene og videre inn i Frihamnen. I førsteetasjene skal det være aktiviteter som skaper byliv og strømmer av mennesker, miljøer som oppleves som trygge og attraktive for alle.

– At en bilprodusent velger å åpne et nytt globalt hovedkvarter i en sentral by og ta aktiv del i byutviklingen sier mye om hvor bransjen er på vei. Det skjer noe stort i Gøteborg akkurat nå, sier Patrik Andersson.

KILDE: Byggvärlden

logo
Bjørn Laberg