Bane NOR har bygget to nye, universelt utformede plattformer på Bergen stasjon for enklere og tryggere av- og påstigning. Arbeidet med plattformene er nå ferdigstilt, men det vil fortsatt være byggeaktivitet inne på stasjonen framover for å forbedre venteområdene.
De to gamle plattformene mellom spor 1 og 2 og mellom spor 3 og 4, er revet og erstattet med nye plattformer i samme lengde som har fått universell utforming. Byggingen har gått som planlagt gjennom året, og den siste plattformen ble tatt i bruk i begynnelsen av desember.
– Nye plattformer med riktig høyde og avstand til togene gir enklere ombordstigning for reisende med nedsatt funksjonsevne, og også bedre fremkommelighet for de som har barnevogner eller mye bagasje, sier prosjektleder Emmeche Hjemmen i Bane NOR, region Sør-Vest.
Ledelinjer og annen taktil merking
– I tillegg vil den vannbårne varmen vi har lagt ned sørge for at det ikke lenger vil bli liggende frost på plattformene.
Hun legger til at plattformene også har fått ledelinjer og annen taktil merking for blinde og svaksynte. Utformingen av de nye plattformene skal også bidra til raskere ombordstigning og mer punktlige tog.
– Vi forventer at bedre plattformhøyde og tydeligere innstigningspunkter vil redusere forsinkelser knyttet til av- og påstigning, forklarer Hjemmen.
Det har vært mange omlegginger i året som har gått, og prosjektlederen vil, nå når det hele er over, gjerne takke de reisende for tålmodigheten. For å feire at de nye plattformene er åpnet og gjøre litt stas på de reisende blir det derfor gratis kaffe og bakverk på stasjonen i morgenrushet fredag den 12. desember.
Endringer i venteområdene
Nå som plattformene er klare, er det venteområdene på stasjonen sin tur.
– Vi skal gjøre vestibylen lunere, og også lage nye møbleringssoner med mer komfortable møbler i ventehallen, forteller Vibeke Kilen i Bane NOR Eiendom og serviceanlegg, som har ansvaret for prosjektet.
– Det kommer til å bli veldig flott og funksjonelt. Når arbeidet er ferdig planlegges det blant annet å ha uteservering med skjenkebevilling i ventehallen, sier Kilen.
Hun legger til at Bergen stasjon et fredet bygg, og at endringene derfor skjer i tett samarbeid med Vestland fylkeskommune som vil følge opp detaljene i utførelsen av arbeidene underveis. Blant annet skal deler av fasadene i ventehallen tilbakeføres til slik de var opprinnelig.
Man har allerede påbegynt arbeidet ved å flytte billettkontoret til Entur mens lokalet deres bygges om. Neste steg er å rive to påbygg i ventehallen for å gi bedre plass til møblering der.
Arbeidet forventes å pågå gjennom hele neste år, men man vil bestrebe seg på å være til minst mulig ulempe for de reisende i byggeperioden.