I forslaget til reguleringsplan for E18 Kragerø – Bamble legges det opp til mye gjenbruk av eksisterende vei. På denne måten reduseres arealbeslaget, klimagassutslippene og kostnadene.
I planleggingen av ny E18 Kragerø – Bamble er det lagt vekt på løsninger og tiltak som kan forebygge, redusere, avbøte eller kompensere for negative miljø- og klimafordringer. Ved å bevare den eksisterende infrastrukturen, vil for eksempel viktige natur- og friluftsområder bli beskyttet. Blant annet vil landskapsverdier i Vestre Slettefjell, Sannidal, Store Grøtvann, Stegheia og Gongelva forbli urørt av den nye E18.
Gjenbruker store deler av dagens E18 mellom Kragerø og Bamble
Nye Veier har over flere år vurdert muligheter for gjenbruk av eksisterende veier. Gjenbruk kan bety å bygge nye kjørefelt i tilknytning til den gamle veien. Gjenbruk kan også innebære å ta i bruk broer, tunneler eller asfalt fra den gamle veien. Dette forutsetter at det tilfredsstiller krav til kvalitet og funksjonsevne som er beskrevet i gjeldende håndbøker.
-Gjenbruk har blitt et mer og mer aktuelt tiltak for å lykkes med å bedre bærekraften i samferdselsprosjekter. I alle våre planprosjekter jobber vi aktivt med å finne måter å ta mer hensyn til miljø, natur og klima. Ulike former for gjenbruk er å bygge for framtiden. Vi bygger moderne og trafikksikre firefelts veier og kan i større grad redusere miljøpåvirkningen. Her er det så å si ingen vei tilbake, sier plandirektør, Asbjørn Heieraas i Nye Veier.
Mer gjenbruk reduserer klimagassutslippene med mellom 30 og 50 %
Gjennom Bamble kommune legges det opp til 100 % gjenbruk av den eksisterende E18. Tilsvarende andel gjennom Kragerø kommune er ca 30 %. For å kunne gjøre dette, senkes fartsgrensen fra 110 km/t til 100 km/t.
– Valget om å gjenbruke den nåværende veikorridoren er fornuftig samfunnsøkonomi. Noen vil kanskje mene at fartsgrense 100 km/t ikke blir en moderne vei. Det er ikke vi enige i, for det er fortsatt en firefelts vei med midtdeler og samme bredde på selve kjørefeltene som om vi hadde planlagt for 110 km/t. Det å utnytte eksisterende konstruksjoner som fortsatt oppfyller standardene, er en fornuftig tilnærming i et bærekraftperspektiv, sier Stian Blindheim, prosjektleder plan i Nye Veier.
Ved å gjenbruke den eksisterende E18 gjennom Bakkevannet i Bamble kommune unngår man å ødelegge nye naturverdier sør for området. Denne tilnærmingen har resultert i ca. 50 prosent reduksjon av klimagassutslippene på denne strekningen. Nye Veier anbefaler å integrere den eksisterende brua over Tyvannselva i den fremtidige E18. Gjennom denne typen tiltak minimeres ny arealbruk. I de delene i planen hvor dagens vei gjenbrukes reduseres klimagassutslippet med mellom 30 til 50 prosent.