Norden

Planlegger 10 km lang skybruddstunnel

Bildet: Svanemøllen Skybrudstunnel, som vil bli 10 km lang og ha en diameter på opptil 4,9 meter, forventes å bli satt i drift i 2033, hvor den skal sørge for at 500 000 m3 regnvann og avløpsvann når renseanlegg i stedet for å bli sluppet direkte ut i bekker, myrer og Øresund.

DANMARK: Byggingen av Svanemøllen Skyburst-tunnelen forventes å starte innen utgangen av 2025. Høringen starter i dag.

De store skybruddene som hovedstadsområdet har opplevd de siste årene har resultert i oversvømte veier, vann i kjellere og infrastruktur som har blitt satt ut av drift.

Svanemøllen skybruddstunnel vil gjøre en forskjell som kan redusere de mange konsekvensene av vannmassene. Bak tunnelprosjektet står tre av storbyområdets forsyningsselskaper – HOFOR, Novafos og Frederiksberg Forsyning, melder dagensbyggeri.dk

Svanemøllen Skyburst Tunnel ble vedtatt av politikere i de fire kommunene København, Frederiksberg, Gentofte og Gladsaxe, tilbake i 2013. Prosjektet har vært lenge underveis, men høringen starter 4. august.

– Vi og våre to partnere gleder oss til å møte omverdenen og snakke om de mange fordelene en slik tunnel kan gi lokalområdet for innbyggerne. Svanemøllen skybruddstunnel vil utgjøre en betydelig forskjell for de mange innbyggerne og bedriftene som er rammet av flom, og for de som ikke kan komme seg ut på veiene når det er skybrudd, sier Helle Kay, prosjektleder i HOFOR med ansvar for Svanemøllen Skyburst-tunnelen.

En motorvei med vann under byen

Skybruddstunnelen blir en 10 km lang underjordisk tunnel som kan romme opptil 100 000 m3 regnvann og avløpsvann. Dette tilsvarer vann som står opp til 3. etasje langs Strøget i København. Tunnelen fungerer som en slags motorvei under byen, og samler og lagrer regnvann under skybrudd, slik at det kan renses før det slippes ut i Øresund, Utterslev Mose og nærliggende vassdrag.

I tillegg til å bidra til å redusere vannmengden i gatene og sørge for at trafikken kan flyte problemfritt gjennom byene, vil tunnelen også utgjøre en avgjørende forskjell for det omkringliggende vannmiljøet.

– Svanemøllen Skybrudstunnel kan holde store mengder vann, som ledes til renseanlegget i et passende tempo. Dette gir en betydelig forbedring av vannmiljøet. Så Svanemøllen Skybrudstunnel løser to ting samtidig – den forhindrer alvorlig flom og forbedrer vannmiljøet, forklarer Helle Kay.

I området der tunnelen samler opp vann, er det anslått at den vil redusere overløp av regnvann og avløpsvann til Utterslev Mose og nærliggende bekker med 97 prosent og til Øresund med 87 prosent.

Svanemøllen Skyburst-tunnelen forventes å bli satt i drift i 2033. Dette betyr at 500 000 m3 regnvann og avløpsvann vil gå til renseanlegget i stedet for å bli sluppet direkte ut i bekker, myrer og Øresund.

KILDE: Dagens Byggeri

logo
Bjørn Laberg