Prosjektet er utviklet i samspill med Trøndelag fylkeskommune, og er nå klart for byggestart.
– Dette er en skikkelig gladnyhet. Gata har vært moden for oppgradering lenge, og nå er vi klare til å levere en gate med høy standard og gode løsninger for buss, trikk, gående og syklende. Dette blir et betydelig løft for hele Trondheim sentrum, sier vegdirektør Jo Bernt Brønstad i Trøndelag fylkeskommune.
Peabs kontrakt omfatter totalrehabilitering av et 700 meter langt gatestrekk. Byggestart er i mai og prosjektet skal være ferdigstilt høsten 2027. Kontrakten er en totalentreprise med en målpris på ca. 347 millioner kroner eks. mva.
Utviklende samspillsfase
Gaten skal utformes med tre kjørefelt, og det blir etablert en dedikert kollektivtrasé for trikk og buss. Det blir bygget nye trikkespor med kjøreledninger, signalanlegg, fortau, holdeplasser og grøntområder.
– Vi har hatt et godt samarbeid med fylkeskommunen i samspillsfasen, hvor vi har utviklet gode tekniske løsninger og effektiv fremdrift. For vår del har prosjektet bidratt til utvikling og nytenkning, spesielt i møte med nye miljøkrav. Nå gleder vi oss til å ta fatt på selve byggingen, sier adm. direktør Anders Høvik i Peab Anlegg.
Anleggsarbeid med nullutslippskjøretøy
Prosjektet har et tydelig miljøfokus og legger vekt på reduksjon av CO2-utslipp – både i valg av materialer og under gjennomføringen av anleggsarbeidene. Blant tiltakene er bruk av nullutslippskjøretøy i forbindelse med transport.
– Nærmere 90 prosent av alle gravemaskinarbeider utføres med elektriske maskiner. I tillegg skal halvparten av alle massetransporter utføres med elektriske lastebiler. Vi har også lagt opp til høy grad av gjenbruk av gravemasser, sier prosjektsjef Roar Lindstad i Trøndelag fylkeskommune.
Lokale fagarbeidere og lærlinger
Alt av grunn- og betongarbeider i prosjektet vil bli utført av fagarbeidere fra Peab og Solberg Maskin, og det vil også være lærlinger i prosjektet.
– Dette prosjektet er svært viktig for Peab i Trøndelag, og er et uttrykk for vår forpliktelse som lokal samfunnsbygger. Vi ser frem til videre samarbeid med fylkeskommunen for å etablere en moderne trafikkløsning som vil komme innbyggerne til gode, sier Anders Høvik.

Fakta – Kongens gate, Trondheim
- Omfang: Totalrehabilitering av veistrekningen Tordenskiolds gate/Smedbakken i øst og Vollgata/Sandgata i vest
- Entrepriseform: Totalentreprise med målpris, etter en samspillsfase
- Kontraktens målpris: Ca. 347 millioner kroner eks. mva.
- Sted: Trondheim
- Byggherre: Trøndelag fylkeskommune
- Entreprenør: Peab Anlegg
- Oppstart: Mai 2025
- Ferdigstillelse: Trafikkåpning av kollektivgata juni 2027, ferdigstillelse høsten 2027
- Finansiering: Miljøpakken i Trondheim finansierer prosjektet
Prosjektomfang – Kongens gate, Trondheim
- Totalrehabilitering gatestrekk på 700 meter
- Gaten utformes med tre kjørefelt og fortau
- Dedikert kollektivtrasé for trikk og buss
- Nye trikkespor med kjøreledninger
- Fire signalanlegg
- To kollektivholdeplasser med leskur og metrobuss-standard
- VA-løsninger i Kongens gate, Smedbakken og Tordenskiolds gate
- Nytt anlegg for gatelys på hele gatestrekningen
- Omlegging og fornying av lavspent og høyspent elektrokabler samt telekabler
- Grøntområder med trær og beplanting
- Fortausarealer med natursteinsbelegg
- Tørrmurer av bruddstein mot grøntområder
- Skilting og oppmerking
Miljøtiltak – Kongens gate, Trondheim
- 90 % av alle gravemaskinarbeider utføres med elektriske maskiner
- 50 % av alle massetransporter utføres med elektriske lastebiler
- Høy grad av gjenbruk av gravemasser
- Klimasmarte valg av materialer når det gjelder kantstein, heller, betong og asfalt