Statens vegvesens nye vaktbil i Oslo er som en sveitsisk foldekniv – den har verktøy som gjør mannskapet i stand til å løse en mengde små og store vei- og trafikkproblemer i hovedstaden.
Vaktbilen til Statens vegvesen patruljerer veiene i hovedstaden 24/7 hele året og er viktig for trafikksikkerheten, beredskapen og trafikkflyten i Oslo. Ingen andre byer i Norge har en slik vaktbil.
Vegvesenets vaktbil har vært i tjeneste for oslotrafikantene i mer enn 30 år. I det siste har Politiet bedt vaktbilen om hjelp med trafikken også utenfor Oslos grenser. Vaktbilens område er derfor utvidet til også å gjelde Asker og Bærum, samt strekningen ut til Tusenfryd og til Varemessa i Lillestrøm.
Ny, moderne vaktbil
Nye krav til trafikksikring har gjort at Statens vegvesen nå har anskaffet en moderne vaktbil med teknikk og funksjoner som bedrer sikkerheten for både trafikantene og, ikke minst, de som jobber på vaktbilen.
– Den nye vaktbil kombinerer moderne teknikk og hensyn til HMS for egne ansatte samtidig som den er liten og bevegelig i den tette trafikken. Bilen er blant annet utstyrt med ei støtpute bak som tåler å bli påkjørt i opptil 110 km/t. Den skal beskytte vaktbilsjåførene når de er ute på veien og jobber. I tillegg er det montert ei stor digital tavle bak på bilen med mulighet for å vise ulike symboler og skilt så trafikantene blir varslet om at det skjer noe på veien, forklarer seksjonssjef Dagmar Hoyer i Statens vegvesen.
Mannskapet på vaktbilen har opp mot 7 800 oppdrag i året bare på ulykker og hendelser. I tillegg ivaretar de flere andre oppgaver. I løpet av et år tilbakelegger de rundt 70.000 kilometer bare på Oslos riksveinett. Da er det viktig at de har en trygg arbeidsplass.
Vegtrafikksentralens øyne
Vaktbilen i Oslo har kontinuerlig kommunikasjon med Vegtrafikksentralen Øst.
– Den nye vaktbilen har kameraer som er koplet direkte opp mot Vegtrafikksentralen. Vegtrafikksentralen har på den måten bevegelige «øyne» i Oslo-trafikken. Vegtrafikksentralen kan også videresende bildemateriale direkte til Politiet når de trenger det, sier seksjonssjef Hoyer.
Hun legger til at den nye vaktbilen går på biogass.
– Det vil si at vårt CO2-utslipp er redusert til tilnærmet null. I tillegg er det ingen NOx-partikkelutslipp, og den nye bilen støyer mye mindre enn den gamle som gikk på diesel, sier hun.
En del av den store beredskapen
Vaktbilmannskapet bidrar med sin spesialkompetanse og kjentmannsfunksjon særlig til driften og sikkerheten i Oslos komplekse tunnelsystemer. Sammen med nødetatene er de en del av den store beredskapen på veinettet i hovedstaden.
De neste tre årene har de dessuten en viktig oppgave mens Ring 1 er stengt. Da har de ansvar for å inspisere og aktivere beredskapstraseen over Rådhusplassen og kan bistå i tidlig innsats ved en hendelse i tunnelsystemet.
Ellers løser mannskapet på vaktbilen mange små og store oppgaver i Oslo-trafikken. Den nye vaktbilen til Statens vegvesen er spesialbygd i samarbeid med Maur Bilpåbygg AS og Brødrene Dahl og leid ut av Norsk Trafikksikring AS.
– De bistår trafikanter og forhindrer eller reduserer køer. De sikrer ulykkessteder slik at ikke flere ulykker skjer. De sørger for best mulige omkjøringsveier fortest mulig og alltid i samarbeid med Vegtrafikksentralen. De hjelper trafikanter som får bilstopp, eller sørger for at gjenstander som ligger i vegen blir fjernet fortest mulig. Og mye mer, forteller Dagmar Hoyer i Statens vegvesen.
Dette karakteriserer den nye vaktbilen:
- Biogassdrevet med tilnærmet null Co2-utslipp og ingen NOx-utslipp
- Kameraer montert foran og bak på bilen for å kunne følge med på trafikkbildet
- Kamera med monitor inni bilen koplet opp mot Vegtrafikksentralen som kan videresende bildemateriale til Politiet når de trenger det
- Nødnett/radio til Vegtrafikksentralen/Politiet
- Kollisjons-/støtpute godkjent for påkjørsel i inntil 110 km/t
- Moderne digital tavle bak på bilen med mulighet for ulike symboler/skilt
- Stort transportskap med innvendig, vertikal stige (stikker ikke ut i den andre kjørebanen som på andre skap)
- Elektrisk montert vinsj som løfter 500 kg på svingbar bom
- Kanner med drivstoff for å hjelpe de som kjører tomt og få dem fortest mulig videre
- Startbuster (hjelpestart/strøm)
- Kald asfalt for å lappe hull i vegen
- Kraftig lys montert foran på skapet for å lyse opp tunneltak for ettersyn av skader, istapper m.m.