Vegvesenet krever kortere stengetid for tunneler. Oppetiden skal opp og nedetiden skal ned, i tunneler i Bergen og omegn. Det krever Statens vegvesen i sin utlysning til ny driftskontrakt for riks- og europaveger i Bergens-området.
Her framgår det at entreprenøren i neste kontraktsperiode ikke får stenge tunnelene før klokken 23.00 på kvelden.
– Vi er her for trafikantene. Oppetiden er viktig både for dem og oss, sier byggeleder Frode Tufteland i Statens vegvesen.
Fem år, kan forlenges
Kontrakten starter 1. september 2026 og gjelder til 31. august 2031. Statens vegvesen har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder. I tillegg kan partene ved enighet forlenge kontrakten til å gjelde ytterligere 12, 24 eller 36 måneder. Fristen for å levere endelig tilbud er i slutten av oktober.
Skal samordne tunnelarbeid for å mimimere ulempene for trafikantene
Kontrakten omfatter kommunene Bergen, Bjørnafjorden, Øygarden, Alver, Masfjorden, Vaksdal og Voss (til og med Vangstunnelen). Vegene i kontrakten er E39 (fra Bjørnafjorden i sør til Sognefjorden i nord), rv. 555 (fra Bergen og vestover mot Øygarden), rv. 580 (mot Bergen lufthavn) og E16 (fra Bergen og nordøstover mot Vaksdal og Voss).
Kontraktsområdet består av 300 kilometer veg og og har 101 tunnelløp. Tunnelarbeidet er komplekst og omfattet av mange krav. I tillegg til punktet om mer oppetid, skjerpes forventningene til samordning av tunnelarbeid. Også dette for å minimere ulempene for trafikantene.
– Derfor er vi tidlig ute
– Vi er tidlig ute med utlysningen, nettopp fordi entreprenørene har ønsket det. Dette er en stor, kompleks og krevende kontrakt som krever store investeringer både i utstyr og ressurser, supplerer Tufteland.
Det er kontrakt med forhandling. I tillegg til pris, blir entreprenør målt på oppdragsforståelse og miljøprofil i alt sitt arbeid.
Krav i kontrakten
Rundt Danmarksplass i Bergen må det holdes et spesielt oppsyn med svevestøvverdier. Denne problematikken er størst i perioder med kalde og tørre vinterdager. I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.
Entreprenøren skal i disse tilfellene salte vegbanen for å holde den fuktig, samt utføre renhold av vegbanen etter faste intervaller. I vinterdriften skal salt brukes der det er nødvendig for å få korrekt vinterdriftsklasse.
I vinterdriften er godkjente føreforhold er bar veg (tørr eller våt). Hard snø og is er tillatt utenom hjulspor i et begrenset tidsrom. Salt brukes som preventivt tiltak, og for å opprettholde og gjenopprette bar vei. Samtidig skal saltbruken ned, gjennom bruk av værdata og teknologi.
– Vi tar stikkprøvekontroller, og vil jevnlig ha møte med entreprenør, understreker Tufteland.
I tillegg til vegene, omfatter kontrakten også og rasteplasser og noe grøntarealer i tilknytning til vegene, samt 50 kilometer gang- og sykkelveg.