Prosjektet E45 Kløfta i Alta skal lyses ut. Tirsdag 4. februar inviterer Vegvesenet til leverandørmøte på Gardermoen.
Vegen er en viktig transportåre mellom Finnmark og Finland. Hovedmålsettingen med ombygging av E45 gjennom Kløfta er å fjerne den rasfarlige delstrekningen. Dagens veg ligger langs en elv i en canyon med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider. E45 Kløfta er en flaskehals for tungtrafikken og vegen stenges ofte av ras, særlig vinterstid.

– Her har vi et oppdrag som passer for både store og mindre entreprenører. Samlet tror vi denne utbyggingen totalt vil ligge i størrelsesorden 1,8 milliarder kroner, sier prosjektleder for Prosjekt Finnmark i Statens vegvesen, Edgar Olsen.
Prosjektet deles i tre uavhengige utførelsesentrepriser.
– Vår erfaring fra E6 Alta Vest, tilsier at dette er en effektiv løsning som også kommer lokalt og regionalt næringsliv til gode, sier prosjekteringsleder, Stig Roger Thomassen.
Samlet lengde på den nye strekningen er på ca. 7,6 km og består av følgende:
• Veg i dagen 3230m
• Bro 150m
• Tunnel 4200m
Prosjektet deles i tre uavhengige utførelsesentrepriser:
• E1 Forberedende arbeid – 1,5 km vei på Altasiden av Kløfta, fremføring av strøm og klargjøring for interimsbru.
• E2 Tunnel – 4,2 km tunnel og 2,2 km vei i dagen.
• E3 Bru – over Eibyelva 150 m
Leverandørmøte holdes på Thon Hotel Oslo Airport tirsdag 4. februar kl. 12.00-14.00.