Samferdsel

Nytt helelektrisk bussanlegg åpnet i Drøbak

Bildet: Fra venstre: Margrete Hansen, konserndirektør for eiendom og utbygging i Sporveien, Snorre Lægran, plandirektør i Ruter, Fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim (H), Ordfører i Frogn kommune, Sigbjørn Odden (H) og Bent Kjersem-Drageset, Managing Director - Connect Bus Norge. Foto: Ruter/Knut-Martin Løken

Nå er et helektrisk bussanlegg med plass til 60 busser offisielt åpnet i Drøbak, med snarlig oppstart av fire helelektriske busskontrakter i Follo.

Plandirektør i Ruter, Snorre Lægran, er stolt av anlegget, og mener bussanlegg generelt fortjener mer oppmerksomhet fordi de er helt avgjørende for alle deler av busstilbudet.  

– Dette bussanlegget er veldig viktig for tilbudet av busstjenester til innbyggerne, og sikrer gode arbeidsforhold for de ansatte – fra førere og administrativt personell til mekanikere og renholdere. I tillegg gir det store miljøgevinster og økonomiske besparelser, sier Lægran.

Anlegget er best mulig plassert i forhold til rutenettet. Det innebærer at tiden bussene bruker på å frakte passasjerer maksimeres, og at tid brukt til og fra anlegget minimeres. Dette gir miljøgevinster og reduserer utgifter, og sjåførene slipper lange transportetapper før og etter arbeidstid.

Store miljøbesparelser

Ladeinfrastrukturen på anlegget som skal huse 41 nye elektriske busser er montert tilnærmet utslippsfritt. I etableringen er hvert eneste tonn CO2 målt og veid, slik at det blir mulig å jobbe enda mer systematisk for å kutte klimagasser neste gang et bussanlegg skal bygges. Energibrønnene i fjellgrunnen gir vannbåren varme til hele bygningen. 

– Det nye bussanlegget legger grunnlaget for et enda bedre og utslippsfritt busstilbud. Rene og godt vedlikeholdte busser er avgjørende for at innbyggerne våre skal få behagelige reiser. Det nye bussanlegget er til glede for både for passasjerene og de som hver dag jobber for å holde tilbudet i gang, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune.

Ved å bruke pukk og grus fra egen tomt, er det spart frakt av omtrent 27 500 kubikkmeter masser. Solceller vil dekke over 50 prosent av byggets energiforbruk, og sedumtaket håndterer overvann samtidig som det skaper verdifulle grøntarealer. 

Vaskehallen er svanemerket. Det sikrer at bussvask skjer på en miljøvennlig måte, både med tanke på kjemikaliebruk og redusert vannforbruk. 

Et attraktivt sted å jobbe

Planlegging og bygging av bussanlegget har hatt som mål å skape en attraktiv arbeidsplass.

Drøbak bussanlegg er bygget med tanke på at alle ansatte skal føle seg hjemme, med blant annet spill og trimrom som innbyr til sosialisering i en trivelig atmosfære. Mange sjåfører har delskift med ledig tid midt på dagen.

På anlegget legges det også til rette for samhandling mellom de ansatte på ulike avdelinger, sjåfører, trafikkledelse, mekanikere og bussvaskere. Samtidig er de interne kjøretidene på bussanlegget for bussene grundig regnet på og optimalisert. Alle yrkesgrupper som jobber på et bussanlegg har vært involvert i planleggingen av anlegget, i to runder med brukermedvirkning.   

– Det nye bussanlegget representerer ikke bare en ny epoke for kollektivtransporten i området, men også en milepæl i hvordan vi i Sporveien tenker, planlegger og bygger for fremtiden. Det har vært viktig for oss å ha en bred involvering og brukerprosess før byggingen startet, der alle yrkesgrupper fra alle operatører ble invitert med for å bidra til å skape de beste løsningene. Bygget legger til rette for å bli en attraktiv arbeidsplass med sosiale områder både inne og ute, treningsrom og gode gjennomarbeidede løsninger utarbeidet i samarbeid med ulike operatører og Ruter. Det er også gjort aktive valg for energisparing og energivennlige løsninger, og jeg ser frem til å se hvordan dette anlegget vil bidra til en bedre arbeidshverdag for alle involverte og til en mer effektiv og miljøvennlig kollektivtransport, sier Margrete Hansen, konserndirektør for eiendom og utbygging i Sporveien.

Nye busskontrakter starter opp i Follo 29.juni. Da ruller 149 elektriske busser ut fra bussanleggene – både i Drøbak, i Ski, på Nesodden og i Vestby. Miljøhensyn har også preget de andre anleggene i Follo. På Ski har det eksisterende garasjebygget blitt oppgradert i stedet for riving, og et bygg er flyttet til Mysen for gjenbruk. Sorteringsgraden for avfall i byggeprosessen var på hele 99,8 prosent. 

logo
Bjørn Laberg