SVERIGE: EUs nye luftkvalitetsdirektiv må oppfylles innen 2030, og de nye kravene må implementeres i svensk lovgivning innen 11. desember 2026.
– I dag dør nesten 7000 innbyggere i Sverige for tidlig hvert år på grunn av skitten luft. Barn, hvis lunger ikke er fullt utviklet, er spesielt følsomme. På lang sikt øker risikoen for alvorlige sykdommer som KOLS og hjerteinfarkt, sier Kristina Sparreljung, generalsekretær i Hjerte- og lungefonden i Sverige, ifølge slussen.biz
Det nye luftkvalitetsdirektivet innfører nye nivåer for akseptabel luftkvalitet. En kommune som overskrider den nye grenseverdien (den nye miljøkvalitetsstandarden) må, i henhold til det nye direktivet, utarbeide et handlingsprogram. En kommune som overskrider en vurderingsterskel må sørge for at nivåene ikke øker ytterligere ved å overvåke luftkvaliteten nøyere ved hjelp av flere målinger eller mer detaljert modellering.
(Tabellen viser de nye miljøkvalitetsstandardene som må oppfylles innen 2030, de nye evalueringsterskelverdiene, tidligere EQS samt svenske miljømål og WHOs retningslinjeverdier for de tre vanligste luftforurensningene i mikrogram per kubikkmeter og år)
Bedre luft enn mange andre EU-land
– Sverige har bedre luft enn mange andre EU-land og stort potensial til å oppfylle det nye luftkvalitetsdirektivet, som imidlertid tillater høyere nivåer av forurensende stoffer enn WHOs retningsverdier og de svenske miljømålene. Av hensyn til folkehelsen bør vi strebe etter enda lavere nivåer i tråd med hva forskning viser om helseeffektene av luftforurensning, sier Petter Ljungman, overlege ved Hjerteklinikken, Danderyds sykehus og førsteamanuensis ved Institutt for miljømedisin, Karolinska Institutet.
Ifølge data fra IVL, Sveriges Miljøinstitutt, er partikler fra forbrenning (PM2,5) den luftforurensningen som forårsaker størst helseproblemer, og kommer hovedsakelig fra vedfyring, industri og transport. Disse utslippene forventes å avta i fremtiden. Store partikler (PM10) kommer først og fremst fra veislitasje og påvirkes i stor grad av bruk av piggdekk. Disse utslippene forventes å øke i takt med antall kjøretøy. Ny forskning viser at innånding av partikler fra dekkslitasje i trafikken kan knyttes til endringer i immunforsvaret.
(KILDE: slussen.biz)