Veg og anlegg

Nye Veier tester ut ny standard i driftskontrakter

Bildet: Oppstart driftskontrakt. Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september. Fra venstre: Roar Dypvik, driftsrådgiver Nye Veier, Trond Einar Elden, kontraktsrådgiver Nye Veier, Tor Reidar Tandrevoll, prosjektleder Mesta, Torbjørn Rønning, rådgiver elektro Nye Veier, Mads Beilegaard, prosjektleder Traftec, Even Fossnes, driftsleder Traftec og Håvard Bjornes, driftsleder Traftec. Foto: Nye Veier

Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.

– Digitaliseringen gjør at vi kan dele data sømløst mellom våre egne systemer og Mesta og Traftec sine systemer. Det gjør at koordineringen blir bedre, planleggingen smartere, det blir lettere å prioritere riktig. Enkelt forklart blir det rett og slett mer effektivt, forklarer direktør for utbedring og drift i Nye Veier, Benedichte Limmestøl Hellesand.

Bedre kvalitet og raskere respons

Nye Veier har delt opp driftskontraktene slik at drift og vedlikehold deles mellom to spesialiserte leverandører – Mesta for veidrift og Traftec for elektrotekniske anlegg. Dette gir høyere kvalitet på leveransene og gjør det lettere å oppdage og rette feil raskt.

Driftsavtalen gjelder for de veistrekninger Nye Veier har bygget ut på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Agder, i tillegg til E39 i Agder. Kontraktene gjelder i fem år, med mulighet for å bli forlenget med inntil tre år, og bidrar til økt trafikksikkerhet, bedre fremkommelighet og mer bærekraftig drift. I løpet av kontraktsperioden vil veilengden Nye Veier har ansvar for øke med 70 prosent til 250 kilometer, og mengden tunneler vil øke fra 20 til 74 kilometer. Dette stiller høye krav til både kapasitet og kompetanse hos driftsentreprenørene.

 – Vi føler oss godt rustet til å møte fremtidens behov for trygge og effektive veier sammen med to så solide leverandører av veidrift. Traftec har vi allerede god erfaring med, som underleverandør i driftskontrakten fram til nå, sier Benedichte Limmestøl Hellesand.

Nye Veier har også et eget innovasjonsfond. Sammen med Traftec kan fondet blant annet brukes til å finne bedre måter å håndtere alarmer fra utstyret i trafikkstyringsanleggene på.

 – Dette vil bidra til raskere responstid og bedre oppetiden på veiene våre, forklarer Benedichte Limmestøl Hellesand.

Forutsigbarhet og lavere kostnader

Nye Veier har i disse kontraktene tatt i bruk en målprismodell som gir lavere kostnader og mer forutsigbarhet.

– På denne måten deler vi risikoen mellom oss og entreprenørene. Dette mener vi gir et mer bærekraftig samarbeid og sikrer at ressursene blir brukt mest mulig effektivt til fordel for trafikantene, sier Hellestøl.

Sikkerhet og beredskap

Med dedikerte leverandører på hvert sitt fagområde blir det enklere å følge opp strenge krav til både sikkerhet og miljø.

I kontraktene er det krav om at Mesta og Traftec alltid må være klare til å rykke ut hvis det skjer noe på veien, for eksempel ulykker, bilhavari, brann, ras, flom eller skader på veien. De skal ha gode planer og rutiner for å håndtere slike hendelser raskt, slik at trafikken kan gå som normalt igjen så fort som mulig.

  – Med god beredskap blir skadene minst mulig, og folk og eiendom skal være trygge. Entreprenørene skal også sørge for at arbeidet på skadestedet er godt sikret, slik at det ikke skjer flere ulykker, forklarer Benedichte Limmestøl Hellesand.

logo
Bjørn Laberg