– Vi er glade for å kunngjøre at veien åpnes for trafikk mandag 2. juni, sier prosjektsjef Anita Enebakk i Nye Veier.
Veistrekningen åpner mer enn tre måneder foran skjema. Det er prosjektsjefen veldig tilfreds med.
– Totalentreprenøren JV Implenia Stangeland har hatt effektiv produksjon gjennom hele anleggsperioden, og testperioden av anleggets automasjonssystemer har gått i henhold til plan. Vi er glade for at ny, trafikksikker E39 åpens i god tid før ferietrafikken setter inn, sier prosjektsjef Enebakk.

For Nye Veier er det viktig å ta i bruk veien så raskt som mulig etter godkjenning. Den offisielle markeringen av ferdigstilt prosjekt skjer fredag 6. juni med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til stede.
Endret kjøremønster fra 2. juni
Det blir endring i kjøremønster på E39 ved Røyskår når ny E39 åpner. Endringen er spesielt merkbar for vestgående trafikk gamle E39 som har passert gjennom Åtlandstunnelen. Etter Åtlandstunnelen ved Røyskår kobles eksisterende E39 og ny E39 sammen i et T-kryss. Vestgående trafikk på gamle E39 har vikeplikt i krysset. (Se illustrasjon.)
Østgående trafikk ledes direkte inn ny E39. Det er også etablert avkjøringsfelt for trafikk som skal bruke gamle E39 retning Lyngdal.
FAKTA, E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest:
• Totalentreprenør: JV Implenia Stangeland
• 9,5 km firefelts hovedvei
• Rossåstunnelen 3400 meter
• Kålåstunnelen 2700 meter
• Fem bruer hvor Kvellandsbrua er største konstruksjon (300 meter)
• To rundkjøringer, innfartsparkering, kollektivtilbud og gang-sykkelvei langs tilførselsvei.
• Oppstart: 1. oktober 2021
• Ferdigstillelse: Juni 2025
• Kontraktsverdi: 2,9 mrd. kr