COWI bidrar i realiseringen av nye Bodø lufthavn – et av Nord-Norges viktigste infrastrukturprosjekter.
Nye Bodø lufthavn er et av Norges største og mest komplekse samferdselsprosjekter. Flyplassen bygges én kilometer sørvest for dagens anlegg og vil få en kapasitet på 2,3 millioner passasjerer årlig – en betydelig økning sammenlignet med dagens kapasitet. Planlagt åpning for operativ drift er i 2029, med offisiell åpning i løpet av 2029/2030. Flyttingen frigjør i tillegg et stort areal som kan benyttes til ny og bærekraftig byutvikling.

Kritisk infrastruktur med nasjonal betydning
Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Bodø kommune og Forsvaret, og inngår i utviklingen av kritisk infrastruktur med betydning både for sivil mobilitet og nasjonal beredskap. Den nye lufthavnen vil ha ambisjoner om å bli blant Norges mest moderne flyplasser – med høy grad av automasjon, robotisering og smarte driftssystemer som kan sette en ny standard for fremtidens luftfartsinfrastruktur.

– Nye Bodø lufthavn er mye mer enn et transportprosjekt. Det er et kritisk knutepunkt for regionen og en viktig del av totalberedskapen i nord. Med fremtidsrettede løsninger og robuste prosesser skal vi bidra til at dette blir en trygg og effektiv lufthavn – både for daglig drift og i ekstraordinære situasjoner, sier Arve Krogseth, prosjektdirektør i COWI.
COWIs rolle i en kompleks totalentreprise
Sommeren 2023 ble Peab, med partnere COWI og LNS, tildelt en totalentreprise for arbeider på både flyside og landside. Arbeidet omfatter bygging av rullebane, taksebaner, flyoppstillingsplasser og utvendig infrastruktur, inkludert riving, sprenging, fylling i sjø, planering, infrastruktur, asfalt, banelys, flysikring og landsideanlegg.

Kontrakten er organisert som en samspillsentreprise, hvor Peab, COWI og Avinor i fellesskap har utviklet og optimalisert løsninger og blitt enige om en målpris for gjennomføringsfasen. Totalentreprisekontrakt for denne fasen ble signert 30. april 2024, og inkluderer ferdigstillelse av prosjektering, innkjøp, bygging, testing og idriftsettelse. COWI har hatt en sentral rolle i utviklingen og optimaliseringen av løsninger – og bidrar med spisskompetanse innen både prosjektering, planlegging og gjennomføring av kritisk infrastruktur.

Fakta om prosjektet:
- Planlagt åpning: Operativ drift i 2029, offisiell åpning 2029/2030
- Passasjerkapasitet: 2,3 millioner årlig
- Kostnadsramme: 7,2 milliarder kroner (2022-kroner)
- Avinor: 2,6 mrd.
- Øvrig finansiering: Staten, Bodø kommune og Nordland fylkeskommune
- Omfang:
- Rullebane på 2 600 meter + 150 meter forlengelse
- Terminal- og driftsbygg på totalt 25 000 m²
- 650 000 m² asfalterte arealer
- Flytting av 3,5 millioner m³ fjell og løsmasser
- Rundt 350 selskaper involvert og opptil 3 000 arbeidere sysselsatt

