Infrastruktur

– Nye Bodø lufthavn er mye mer enn et transportprosjekt

Bildet: Oversikt over hele flyplassområdet. I bakgrunnen skimter man Bodø by. Foto: John Eivind Skogøy/Avinor

COWI bidrar i realiseringen av nye Bodø lufthavn – et av Nord-Norges viktigste infrastrukturprosjekter.

Nye Bodø lufthavn er et av Norges største og mest komplekse samferdselsprosjekter. Flyplassen bygges én kilometer sørvest for dagens anlegg og vil få en kapasitet på 2,3 millioner passasjerer årlig – en betydelig økning sammenlignet med dagens kapasitet. Planlagt åpning for operativ drift er i 2029, med offisiell åpning i løpet av 2029/2030. Flyttingen frigjør i tillegg et stort areal som kan benyttes til ny og bærekraftig byutvikling.

Avinor fikk nylig besøk av det engelske fagtidsskriftet New Civil Engineer (NCE) og redaktør Sotiris Kanaris (t.h.). Her i samtale med (f.v.) Jesper Asferg, som er ansvarlig for infrastruktur i COWI og Arve Krogseth, som er prosjektansvarlig for utbyggingen i Bodø hos COWI Norge. Foto: Tor Iversen/Avinor

Kritisk infrastruktur med nasjonal betydning

Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Bodø kommune og Forsvaret, og inngår i utviklingen av kritisk infrastruktur med betydning både for sivil mobilitet og nasjonal beredskap. Den nye lufthavnen vil ha ambisjoner om å bli blant Norges mest moderne flyplasser – med høy grad av automasjon, robotisering og smarte driftssystemer som kan sette en ny standard for fremtidens luftfartsinfrastruktur.

Så langt ute i vest har vi ikke hatt borerigger før. Denne holmen skal sprenges ned til rullebanehøyde for å få plass til innflygingslys og andre tekniske installasjoner. Foto: Tor Iversen/Avinor

– Nye Bodø lufthavn er mye mer enn et transportprosjekt. Det er et kritisk knutepunkt for regionen og en viktig del av totalberedskapen i nord. Med fremtidsrettede løsninger og robuste prosesser skal vi bidra til at dette blir en trygg og effektiv lufthavn – både for daglig drift og i ekstraordinære situasjoner, sier Arve Krogseth, prosjektdirektør i COWI.

COWIs rolle i en kompleks totalentreprise

Sommeren 2023 ble Peab, med partnere COWI og LNS, tildelt en totalentreprise for arbeider på både flyside og landside. Arbeidet omfatter bygging av rullebane, taksebaner, flyoppstillingsplasser og utvendig infrastruktur, inkludert riving, sprenging, fylling i sjø, planering, infrastruktur, asfalt, banelys, flysikring og landsideanlegg.

Grusproduksjonen er i gang igjen sør på området. Radiostasjonen på Seines på Straumøya vises godt på andre siden av Saltfjorden. Foto: Avinor

Kontrakten er organisert som en samspillsentreprise, hvor Peab, COWI og Avinor i fellesskap har utviklet og optimalisert løsninger og blitt enige om en målpris for gjennomføringsfasen. Totalentreprisekontrakt for denne fasen ble signert 30. april 2024, og inkluderer ferdigstillelse av prosjektering, innkjøp, bygging, testing og idriftsettelse. COWI har hatt en sentral rolle i utviklingen og optimaliseringen av løsninger – og bidrar med spisskompetanse innen både prosjektering, planlegging og gjennomføring av kritisk infrastruktur.

Her jobbes det helt i øst, ikke langt fra enden av rullebanen som blir bygd her. Omgivelsene er flotte. Foto: Avinor

Fakta om prosjektet:

  • Planlagt åpning: Operativ drift i 2029, offisiell åpning 2029/2030
  • Passasjerkapasitet: 2,3 millioner årlig
  • Kostnadsramme: 7,2 milliarder kroner (2022-kroner)
    • Avinor: 2,6 mrd.
    • Øvrig finansiering: Staten, Bodø kommune og Nordland fylkeskommune
  • Omfang:
    • Rullebane på 2 600 meter + 150 meter forlengelse
    • Terminal- og driftsbygg på totalt 25 000 m²
    • 650 000 m² asfalterte arealer
    • Flytting av 3,5 millioner m³ fjell og løsmasser
    • Rundt 350 selskaper involvert og opptil 3 000 arbeidere sysselsatt
Dette er den vestligste sprengningen, helt ytterst på sjøfyllingen. Den ble gjennomført tidlig i juni. Foto: Avinor
Anleggsarbeidene foregår nå stadig tettere på den eksisterende lufthavna. Det gir arbeiderne riktig fin utsikt til flyavganger og -ankomster, for å si det mildt. Foto: Avinor
logo
Bjørn Laberg