Infrastruktur

Norges første el-maskin for montering av tunnelvegger

De første veggelementene i betong monteres nå på E16-tunnelen i Bærum med en maskin som går på strøm. (Foto: Kjell Wold)

Skanska introduserer nå landets første el-maskin for montering av tunnelvegger. Det skjer i Bukkesteinshøgdtunnelen på ny E16 over Sollihøgda.

Nå tas maskinen fra det svenske firmaet Essverk i bruk for å montere i alt 590 veggelementer. Disse skal kle den 800 meter lange toløps tunnelen på E16-strekningen mellom Bjørum og Skaret.

118 turer fra Drammen havn

De første veggelementene i betong fraktes denne uka fra mellomlageret på Drammen havn med Ølen betong sine spesialbiler til Bukkesteinshøgda i Bærum. Det skal 118 turer med veggelementer fra Drammen havn for å kle inn den 800 meter lange toløps tunnelen på E16.

LES OGSÅ: Klart for den første av 639 turer

Det svenske firmaet Essverk holder til i Grängesberg litt sør for Falun og er en maskinfabrikk som har spesialisert seg på blant annet monteringsmaskiner til bergverksindustrien, veg, jernbane og offshore.

590 veggelementer for å kle en tunnel
590 slike veggelementer må til for å kle opp de to løpene i Bukkesteinshøgdtunnelen. (Foto: Kjell Wold)

Med denne helt nye spesialmaskinen fra Essverk på strøm kan Skanska nå fortelle at nesten alt arbeid som nå pågår med innkledningen av Bukkesteinshøgdtunnelen på ny E16 foregår elektrisk.

Først i Norge

Fra før har de i bruk elektrisk drevet bakstuffbil. Boringen skjer med elektrisk drevet bolterigg, boltene gyses(støpes) fast med elektrisk drevet gysepumpe og nå utføres også monteringen av veggelementene i betong av en elektrisk drevet monteringsmaskin.

monteringsmaskinen er produsert i Sverige
Monteringsmaskinen som Skanska bruker på E16 i Bærum og Hole er kjøpt i Sverige. (Foto: Kjell Wold)

-Monteringsmaskinen fra Essverk er den aller første i sitt slag på strøm i bruk i norske vegtunneler, forteller Ingebrigt Rossehaug i Skanska.

mange jobber i denne tunnelen skjer på strøm
Skanska gjør nesten alle operasjonen i denne vegtunnelen med elektrisk drevet utstyr. (Foto: Kjell Wold)
logo
Bjørn Laberg