OPS Hålogalandsvegen er 50 % ferdig bygget. Det offentlige private samarbeidet ligger også flere måneder før tidsskjema.
– Vi er svært fornøyde med fremdriften som er oppnådd så langt i prosjektet. Effektiv planlegging, tett samarbeid mellom alle parter og dyktige team har vært avgjørende for den gode fremdriften, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.
Stor milepæl
Det er kun to år siden spaden ble satt i jorda for Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene; det offentlige private samarbeidet, OPS Hålogalandsvegen. Nå er det 82 kilometer lange prosjektet mellom Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland halvferdig.
– Tunneldrivvingen er 85% ferdig. Det vil si at 23.000 av totalt 27.000 meter tunnel er ferdig drevet, og det er gjennomslag i 2 av prosjektets 7 tunneler. Av totalt 55 kilometer vei i dagen er 40% ferdig. Vi har fått på plass 45% av alle konstruksjonene, blant annet flere av strekningens 22 broer. Det gir totalt en ferdiggrad på 50 %. Det et er vi veldig stolte av, sier prosjektdirektør, Are Eliassen.
Enorm innsats
Så langt er det totalt utført nesten 2,7 millioner arbeidstimer i samarbeidsprosjektet. For tiden har Skanska og deres underentreprenører i overkant av 900 ansatt i rotasjon som jobber med gigantutbyggingen.
– Samtlige i prosjektet gjør en utmerket jobb med å holde farten oppe. Både hos oss i Skanska og hos våre underentreprenører legges det ned stor innsats for å sikre god fremdrift og høy kvalitet på vår felles leveranse, sier Eliassen.
Veldrevet OPS
Godt samarbeidet mellom oppdragsgiver, kunde og entreprenør har også bidratt til høy fremdrift.
– Etter to års samarbeid vet vi hvor vi har hverandre og vi har bygd opp høy tillit mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska Norge AS. Det gjør at vi kan løse utfordringer raskt og effektivt. Felles fokus på kvalitet, sikkerhet og bærekraft sikrer også høy fremdrift, sier daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl.
Fornøyd statsråd
OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt skal knytte Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland tettere sammen. Utbyggingen skal gi betydelig økt trafikksikkerhet, bedre fremkommelighet og redusere kjøretiden mellom Sortland og Harstad med ca. 40 minutter. I samferdselsdepartementet følges utviklingen i prosjektet nøye
– Det er gledelig at vi nå er halvveis i byggingen av OPS-prosjektet Hålogalandsvegen. Når veien står ferdig vil den sikre raskere og tryggere fremkommelighet for både næringsliv og fastboende i regionen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Kan bli tidligere ferdig
Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal etter planen stå ferdig sent i 2028. Selv om prosjektet ligger godt foran tidskjema nå, er det fortsatt langt frem.
– Det er for tidlig å si om vi kan fremskynde åpningsdato for hele anlegget. Men det ligger i kortene at vi kan få tidligere åpning av ulike delstrekninger, dersom den høye fremdriften fortsetter, utdyper Johansen.
Offisiell åpning av prosjektets første ferdige delstrekning, Kåringskrysset, vil skje 17 september i år.