Tre av åtte jernbanestasjoner som NCC oppgraderer i Oslo-regionen på oppdrag fra Bane NOR, er denne uken overlevert og satt i drift. Stasjonene skal blant annet tilpasses nye togsett, og Haugenstua, Strømmen og Fjellhamar er først ut.
Arbeidet er en del av samspillsavtalen NCC inngikk med Bane NOR i 2023, for ombygging og tilpasning av jernbanestasjoner i Oslo-området. Stasjonene tilpasses blant annet nye og lengre tog som settes inn på lokalstrekninger i Oslo-området.
– Vi gleder oss over at tre av åtte stasjoner nå er overlevert til byggherre, i henhold til plan og med ønsket kvalitet. Nå ser vi fram til å fortsette samspillet med Bane NOR og de øvrige aktørene for ombyggingen av de kommende stasjonene. En rekke fagdisipliner er involvert, og dette passer derfor svært godt til vår kompetanse og vår evne til å gjennomføre komplekse infrastrukturprosjekter, sier leder for NCC Infrastructure Norge, Svein-Arne Sivertsen.
– Vi er utrolig godt fornøyde med å kunne sette disse tre stasjonene i drift, sier prosjektsjef i Bane NOR Kristin Slaaen Rørvik.
– For oss er det spennende med denne typen kontrakt, som gir oss mulighet til sammen å utvikle konsepter og finne de beste løsningene. Nå er de første tre stasjonene av totalt åtte på plass, og jeg ser virkelig frem til å utvikle samspillet videre, slik at vi kan legge til rette for en bedre hverdag for de reisende, sier Rørvik.
Bruddavhengige anleggsarbeider
En betydelig del av anleggsarbeidene ble gjennomført under sommerens tre uker lange togbrudd, der togtrafikken stanses slik at arbeider langs spor kan utføres.
– Vi er svært fornøyde med både kvalitet på leveranser, gjennomføring av arbeidene og med samarbeidet med Bane NOR. Nå tar vi med oss erfaringene herfra til neste fase i prosjektet, sier assisterende prosjektleder Oddbjørg Frisk i NCC, og utdyper:
– Vi vil jobbe med å sikre oss kritiske ressurser til bruddgjennomføring, og sikre at ressursene som kommer inn har god kjennskap til prosjektet og planlagte arbeider før sommerbruddet. Involverende planlegging og visualisering av faser og anleggsgjennomføring blir sentralt i dette arbeidet.
Samspillsentreprise
Kontrakten er en totalentreprise med samspill, som innebærer et tett samarbeid mellom NCC Infrastructure og Bane NOR om løsninger, rekkefølge og anleggsgjennomføring.
– Samspillsformen er en ny og inspirerende måte å jobbe på, som gir oss muligheten til å utnytte entreprenørskapen hos aktørene tidlig, og der alle partene er med og utvikler gode løsninger i prosjektet, sier Oddbjørg Frisk.
Neste fase omfatter ombyggingstiltak av varierende omfatning og kompleksitet på Østfoldbanen, for stasjonene Grorud, Nordstrand, Ljan, Kolbotn og Langhus. Også disse stasjonene skal forlenges, samt gjennomgå andre tilpasninger. Eksempelvis skal Kolbotn stasjon bygges om fra tre til to spor, det skal etableres en forbedret atkomst til togplattform og stasjonen skal i sin helhet oppgraderes med universell utforming.
Mens hoveddelen av denne ombyggingen vil foregå i 2025 er forberedende arbeider på flere av stasjonene startet i høst. Stasjonene skal være ferdig ombygget og tilpasset for de nye togene som etter planen settes i trafikk på strekningene i løpet av 2025 og 2026.