NCC har i dag lagt asfalt produsert med en metode som fjerner nær alle CO\2-utslipp. Dette markerer en milepæl for norsk veibygging, og første asfaltering med den nye asfalttypen fant sted i Kristiansand på oppdrag for Kristiansand kommune. Med den nye metoden erstattes alt fossilt bindemiddel med et restprodukt fra skogindustrien, i form av treolje.
– Dette er et gjennombrudd i vår bransje. Vi i NCC er stolte av å være i forkant med utviklingen som gjør at vi kan legge asfalt der tilnærmet alle CO2-utslipp er fjernet. Vi har testet produktet i vårt laboratorium over lengre tid, og garanterer at kvaliteten når vi produserer den nye asfalten, er minst like god som tradisjonelle asfalttyper, sier leder for NCC Industry, Grete Aspelund.
Tre erstatter olje
NCCs asfaltfabrikk i Kristiansand bruker allerede tre-pellets som fyringskilde, noe som reduserte CO2-utslipp fra fyringen i fabrikken med nær 80% da det ble innført. Produksjonsmetoden for den nye asfalttypen som nå ser dagens lys, er utviklet på NCCs laboratorium. (Se faktaboks under for detaljer).
– Enkelt sagt bytter vi ut fossil olje, med treolje basert på restavfall fra skogindustrien. Dermed oppnår vi tre ting: Vi kutter ut oljen samtidig som vi bidrar til at alt trevirke blir benyttet. Skog tar også opp CO2 fra atmosfæren, som fanges i trevirket vi bruker i den nye asfalttypen, noe som gir enda en viktig klimagevinst, sier leder for NCCs asfaltlaboratorium, Helga Fridgeirsdottir.
Først i Kristiansand
De første 150 meterne med den nye asfalttypen ble i dag lagt i Rabbersveien i Kristiansand, på oppdrag for en svært positiv Kristiansand kommune.
– Kristiansand kommune går inn i historiebøkene som vertskapskommune for den første veien med en asfalt der nær alle CO2-utslipp er fjernet. Denne asfalten er litt dyrere å produsere, så det er viktig at staten, fylker og kommuner har tydelige klimakrav ved innkjøp av asfalt. Da kan vi relativt raskt oppnå betydelige CO2-kutt i samferdselssektoren, sier Driftsingeniør i Kristiansand Kommune, Magnus Homme.
– Det er veldig bra at NCC nå legger asfalt tilnærmet uten CO2-utslipp. Statens vegvesen har jobbet målrettet og langsiktig med å redusere klimagassutslippene i våre asfaltkontrakter og vi ser nå resultat av det. At utslipp av CO2 får betydning for hvem som tildeles kontrakten fører til at entreprenørene finner løsninger som minsker utslipp, og asfalten som NCC legger i Kristiansand er et godt eksempel, sier teamleder asfalt i Statens Vegvesen, Thor Asbjørn Lunaas.
Betydelige utslippskutt siste årene
I 2020 var CO2-utslippet på 62 kilo for hvert tonn asfalt som ble lagt på norske riksveger. Prognosen for 2024 er 33 kilo CO2 for hvert tonn asfalt1. En nær halvering i løpet av fire år.
– Vi ønsker at stat og kommune skal sette høye krav til oss leverandører. Dersom all asfalt som ble produsert i Norge i 2023 var basert på denne nye teknologien, ville vi redusert CO2-utslippet med nær 400 millioner kilo. 150 meter vei i Kristiansand kan virke ubetydelig, men det viser hva som er mulig og er i praksis startskuddet for en ny æra i vår bransje, sier Aspelund.
Fremover vil en stadig større andel av ny asfalt dermed kunne være tilnærmet uten CO2-utslipp.
FAKTA:
• Miljødeklarasjon (Environmental Product Declaration, EPD) for den nye asfalttypen er gjort i henhold til gjeldende bransjestandard. Dokumentasjonen er tredjepartssertifisert og i henhold til ISO 14025-standard, samt EN 15804+A2. • NCCs nye produksjonsmetode er basert på 40% gjenbruksasfalt og 60% ny asfalt. Det er den nye asfalten som er tilsatt biogent bindemiddel basert på restprodukt fra skogindustrien (treolje), i stedet for fossilt bindemiddel (bitumen). • Gjenbruksasfalt inneholder noe bitumen, men klimaregnskapsmessig er dette allerede registrert (man teller ikke samme krone to ganger). • Treoljen kommer fra furutrær og er et avfallsprodukt fra papirproduksjon. • Utslipp fra kjøretøyet brukt i asfalteringen er ikke med i utregningen. Dersom vi inkluderer dette, vil den positive effekten av karbonfangst i trevirket uansett overgå dette. • Under produksjon av et gjennomsnittlig tonn asfalt slippes det ut 44 kilo CO2. På den 150 meter lange strekningen i Kristiansand, er det lagt 90 tonn asfalt. Bruk av den nye asfalttypen her, tilsvarer dermed en utslippsreduksjon på nær 4 tonn CO2. • I 2023 ble det produsert 5,8 millioner tonn asfalt i Norge2. Hvis vi bytter ut alt bitumen med biogent bindemiddel, får vi en reduksjon på 440 millioner kg CO2. |
2) https://www.eba.no/arsrapporten-2023/forretningsomradene/forretningsomrade-vei-og-jernbane/