Aktuelt

– Nå mener vi tiden er inne for å være offensive

Bildet: - Når veksten kommer, skal vi være klare, sier, sier Rolf Gjølberg, Country Manager, Flügger Norge. Foto: Flügger

Etter flere år med renteøkninger og lav byggeaktivitet kom forrige ukes nyhet om rentekutt som et etterlengtet signal for mange i byggenæringen. Samtidig er behovet for boliger fortsatt akutt – regjeringen har satt som mål å bygge 130 000 nye boliger innen 2030.

Midt i usikkerheten har Flügger Norge brukt de siste årene på å rigge seg for vekst – ikke nedbemanning. Nå mener selskapet at tiden er inne for å trykke på gassen.

Bygg- og anleggsbransjen er nå den næringen med høyest arbeidsledighet i landet, ifølge NAV. Etter flere år med renteøkninger og økte byggekostnader har boligbyggingen falt kraftig – og markedet er preget av stillstand og usikkerhet. Men med Norges Banks første rentekutt på fem år, er det et klart signal om at bunnen kan være nådd. Samtidig minner myndighetenes mål om 130 000 nye boliger innen 2030 om at det langsiktige behovet ikke har forsvunnet.

Flügger Norge har brukt de siste årene på å rigge seg for vekst – ikke nedbemanning – på tross av vanskelige forhold. Malerprodusenten er klare for å takle vekst i byggebransjen. Foto: Flügger

– Vi ser at markedet har vært i ventemodus lenge, og det har vært en krevende tid for alle i bransjen. Likevel har vi valgt å holde stø kurs – uten nedbemanning. Vi har brukt tiden på å styrke posisjonen vår og rigge oss for vekst. Nå mener vi tiden er inne for å være offensive. Vi er her for malerne – både i oppgang og nedgang, sier Rolf Gjølberg, Country Manager, Flügger Norge.

En krevende periode – men også en mulighet

Som en av de siste aktørene inn i et byggeprosjekt, merker Flügger svingningene i bransjen tydelig. Lav byggeaktivitet har påvirket etterspørselen, men erfaringene fra tidligere kriser har lært selskapet å tenke langsiktig.

– Pandemien kom brått på, og plutselig måtte vi håndtere grensestenging, nye regler og endringer i hvordan folk skulle pusse opp hjemme. Det er nå fem år siden pandemien traff, og siden den gang har bransjen nesten stått i en permanent krise – med krig, renteøkninger og kostnadseksplosjon. Mange har valgt å kutte i bemanning og drift. Vi har valgt motsatt strategi, sier Gjølberg.

Han peker på konkrete grep: utvidelser i Kristiansand og Haugesund, en ny drive-in i Stavanger, og satsing på faglige møteplasser og opplæring.

– Vi har holdt trykket oppe – og vært der for kundene våre gjennom fem år med store utfordringer. Med over 7 000 arbeidsledige i byggebransjen, gir forrige ukes rentekutt oss håp om at aktiviteten øker. Når veksten kommer, skal vi være klare, sier han.

Gjølberg peker på konkrete tiltak i Flügger Norge: utvidelser i Kristiansand og Haugesund, en ny drive-in i Stavanger, og satsing på faglige møteplasser og opplæring. Foto: Flügger

– Vi skal være klare når veksten kommer

Selv om byggeaktiviteten fortsatt er lav, har myndighetene tydelige ambisjoner: 130 000 nye boliger skal bygges innen 2030. For Flügger er dette et tydelig tegn på at markedet vil snu.

– For oss handler det ikke bare om markedsandeler, men om å være en pålitelig partner for kundene våre. Vi har vært gjennom nedgangstider før, og har ingen planer om å stå på sidelinja når lysere tider kommer, sier Gjølberg og avslutter:

– Nå som Norges Bank har kuttet renten, og de store boligprosjektene snart settes i gang, tror vi dette kan være starten på å snu den negative utviklingen i byggebransjen. Dette kan utløse en ny vekstfase med flere prosjekter, økt aktivitet og flere arbeidsplasser. Vi er klare til å følge med på utviklingen og bidra der malerne og byggebransjen trenger oss mest når markedet tar seg opp igjen.

logo
Bjørn Laberg