– VR og AR mangler politisk forankring og støtteordninger til å sikre fremskrittene. Dette hører hjemme under den nasjonale teknologisatsingen for 2026, sier VRINN-direktør Eli Bryhni.
– Vær konkrete og løft VR og AR inn i teknologisatsingen. Det er effektive, modne og samfunnsnyttige verktøy som Norge trenger nå. Norsk VR og AR ligger langt fremme for øyeblikket. Uten et nasjonalt løft risikerer vi å falle bak land som allerede rigger seg for vekst, sier Bryhni.
EU og Sverige satser
EU satser nå stort med sitt Virtual Worlds Partnership. Sverige har nettopp lansert Visual Intelligence Sweden, en femårig nasjonalsatsing på VR/AR og visuell intelligens. Svenskene bygger digitale møteplasser, regionale kompetansesentre og egne innovasjonsprogram.
– Hvis vi ikke handler nå, risikerer vi å miste både tempo og forsprang, advarer klyngeleder i VRINN, Keith Mellingen.
Norsk eksport
Innovasjon Norge har allerede pekt ut VR og AR som et kommende eksportmarked. Likevel er innovasjon i offentlig sektor fortsatt vanskelig å få gjennom anbudsprosesser. Dette handler til syvende og sist om politisk vilje.
–Ser regjeringen eller støttepartiene hvilke verdier denne teknologien faktisk skaper, spør Mellingen.
Veksten i KI skyter fart, og den drar med seg teknologier som VR og AR. Dette er ikke lenger nisjeverktøy, men en del av den digitale grunnmuren, tett knyttet til visualisering, simulering og hele den digitale utviklingen.
– Virksomheter som bruker VR kutter kostnader, reduserer feil og sparer tid. VR gir mindre reise, bedre samhandling og mer standardisert opplæring.
Kutter kostnader
Med immersiv og visuell teknologi lærer ansatte raskere og tryggere, og kan øve på realistiske situasjoner som ellers er dyre eller farlige å trene på. Til å lære å håndtere vold og trusler, brannslukking, førstehjelp og ulike, farlige arbeidsrutiner off shore og i industrien, bruke VR og AR aktivt i dag.
– Det er krevende å få nok tid og ressurser til å trene med kun tradisjonelle metoder. Vi må tenke nytt rundt kompetanseutvikling for å huske bedre, redusere kostnader og spare tid. Dette har vi erfart at er kritisk i forsvaret også. Denne læringen kan vi overføre til andre bransjer, sier Bjørn Morten Steimler i Fynd Reality AS.
Kongelig VR
VR vekker begesitring. Det siste året har blant andre digitaliseringsminister Karianne Tung, helse- og omsorgskomiteens leder Tone Trøen og kronprins Haakon testet norske VR-løsninger fra Making View, med gode tilbakemeldinger. Teknologien brukes særlig til helseopplæring og akuttmedisinsk trening.
– Det er flott at toppledere tester VR. Nå må vi gå fra prøving til faktisk innføring. Regjeringen må sette VR og AR i system, og statsbudsjettet for neste år er en naturlig arena for akkurat dette, sier Bryhni.
VRINN er en klynge av selskaper som opererer i Norge innen VR, AR og gamification. Målet med klyngen er å tilby medlemmene en plattform for å utveksle ideer, utvikle prosjekter og dermed i fellesskap fremme utviklingen av fremtidens læring. VRINN hjelper også selskaper med å bygge nettverk internasjonalt, markedsføre seg selv og utvikle seg videre