Infrastruktur

– Nå må kollegaene tenke på meg hver gang de er ute og flyr

Bildet: Petter Rønningsen med bildet som viser hvordan det kommende terminalbygget skal bli. Foto: Hedda Hiller

Hobbyfotograf Petter Rønningsen vil for fremtiden være uløselig knyttet til terminalbygget ved den nye flyplassen som nå bygges i Mo i Rana.

Fredag kunne Avinor endelig fortelle hvilken fjellformasjon som skal pryde det kommende terminalbygget i Fagerlia i Mo i Rana. Valget falt på fjellene på øya Sanna i Træna kommune – nærmere bestemt Trænstaven, Breitind, Mjåtind og Kjølen.

Konkurransen ble utlyst våren 2024, og det er over et år siden motivet ble valgt. Det siste året har arkitektene brukt på å leke seg med fjellene og utforske hvordan de passer inn på den nye terminalen. Det er blant annet testet ut flere teknikker, som perforering, lys og preging i aluminium.

Dette er vinnermotivet, som ble tatt på en fergetur fra Lovund for to år siden. Foto: Petter Rønningsen

Bildet det ble valgt, er tatt av fotograf Petter Rønningsen på ferga mellom Lovund og Stokkvågen.

– Det er skikkelig artig å vinne denne konkurransen! Jeg er en sånn som alltid har med meg kamera, og jeg sto ute på dekk da vi passerte ei lita øy foran Sanna med et rødt hus jeg aldri før hadde sett. Jeg tenkte at det var en fiffig vinkel, sier Rønningsen.

Og nettopp vinkelen er noe arkitektene i LPO Arkitekter falt pladask for. De synes det var spennende å vise det kjente landemerket fra en litt annen side.

LES OGSÅ: Grunnsteinsnedleggelse ved Mo i Rana lufthavn Fagerlia

– En aldri så liten hyllest

Kommunikasjonsrådgiver i Avinor, Hedda Hiller, sier det var utfordrende å velge mellom de over 300 bidragene som kom inn.

– Det var mange hensyn å ta da vi valgte motiv. Vi måtte velge et bilde som fungerte på eloksert aluminium og som hadde tydelige kontraster. Træna-fjellene ble et naturlig valg. Det er en aldri så liten hyllest til forprosjektet til Polarsirkelen Lufthavnutvikling – og til dem som gjorde flyplassen mulig. Uten Polarsirkelen Lufthavnutvikling og Henrik Johansen ville det ikke blitt noen ny regional flyplass, sier Hiller.

Slik kommer bildet til å vises på landside av terminalbygget. Deler av motivet vil også vises på flyside.
Illustrasjon: LPO Arkitekter AS

– Forprosjektet til Avinor er helt annerledes, men nå bevarer vi de karakteristiske fjelltaggene for framtiden, slik at både historien og den lokale forankringen lever videre. Og ikke minst får vi vist fram en dyktig, lokal fotograf, fortsetter hun.

For evigheten

Petter Rønningsen selv mener Træna er noe av det vakreste Helgeland har å by på.

– Træna og Lovund er bare helt unikt majestetiske, så det var et naturlig motiv for meg å velge da jeg meldte meg på konkurransen.

Dette er andre gangen Rønningsen vinner en fotokonkurranse, men han legger ikke skjul på at det er ekstra stas å vinne en som varer “for evigheten”.

– Det er klart, dette blir jo på veggen helt til bygget skal totalrenoveres en gang i fjern framtid. Det blir jo ikke de første 14 dagene, sier Rønningsen og ler.

Den nye terminalen i Fagerlia begynner å ta form, her med utsikt mot øst. Foto: Hedda Hiller/Avinor

Skal kjøpe nytt kamera

Han jobber til daglig som IT-sjef i SpareBank 1 Helgeland, i et miljø hvor 63-åringen er eldstemann i flokken.

– Jeg blir jo ertet en del for alderen min, så jeg gleder meg til å si til kollegene at nå må de tenke på meg hver gang de er ute og flyr.

I tillegg til heder, ære og eksponering på den nye terminalen, vinner Rønningsen også et bilde og en premiesum på 5 000 kroner. Det siste kommer godt med.

– Jeg var akkurat på ferie i Spania, og tror du ikke jeg klarte å glemme kameraet mitt i en drosje! Så dette blir første innskudd på sparegrisen for å skaffe meg et nytt, forteller fotograf Petter Rønningsen.

Den nye lufthavnen i Mo i Rana åpner etter planen i 2027. Det er Sweco som er byggherre på vegne av Avinor, og AF Gruppen som er totalentreprenør på anlegget. 

Jobben med å sette inn vinduer på fasaden er i gang. Bildet: Hedda Hiller/Avinor
logo
Bjørn Laberg