Vei og anlegg

Milliardprosjektet Megården – Sommerset er i gang

Bildet: Statsministeren ledet an da i et felles første spadetak. Fra venstre: vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H,) statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), ordfører i Sørfold Kolbjørn Mathisen (Ap) og konsernsjef i Skanska Norge AS, Stein Ivar Hellestad. Foto: Karoline Rage Statens vegvesen

Statsministeren markerte byggestart for ny E6 i Nordland.

– Ny E6 her i Nord er en investering i samfunnssikkerhet. Den gir økt mobilitet for folk, for næringslivet og for Forsvaret. Vegen vil også styrke vår kommunikasjonsevne fra vest til øst; til våre naboer og allierte i NATO, Sverige og Finland, sa Statsminister Jonas Gahr Støre fra talerstolen.

Fredag 8. august tok regjeringssjefen sjøl første spadetak på E6 Megården-Sommerset. 10 gamle og trange tunneler skal erstattes av tre nye,  en moderne 90 sone på drøyt 21 kilometer. Det vil også gi økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet.

Etterlengtet

–  E6 er hovedpulsåren for næringslivet i Nordland. Det blir en gledens dag for alle veifarende i denne delen av fylket når den nye vegen kan tas i bruk, sier, fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H)

To-delt utbygging

Utbyggingen er den første av to byggetrinn i det store prosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn. Hele prosjektet på omtrent 45 kilometer, vinterstid. Når veien stenger får trafikantene i dag 11 timer omkjøring via Sverige. Ny E6 på hele strekningen vil erstatte totalt 16 gamle og smale tunneler og gi reell omkjøringsmulighet via dagens E6.

Ny hverdag

– For oss som driver kommunen og for nødetatene, brann, politi og ambulanse vil det gi ny og bedre hverdag, særlig når vi får byggetrinn 2 og ny E6 helt til Mørsvikbotn. Jeg tror vegen rett og slett vil skape større bolyst, sier ordfører i Sørfold, Koldbjørn Mathisen (Ap)

Moden ankeretappe

I dag mangler siste byggetrinn finansiering over statsbudsjettet. Men ny og bredere E6 i Sørfold er sterkt ønsket av Forsvaret og Vegvesenet er i rute for å kunne lyse ut neste etappe når Stortinget ber om det.

– Flinke og effektive folk hos oss ha jobbet godt med hele dette prosjektet. Byggetrinn to vil bli delt i to kontrakter. En for den 810 meter lange hengebrua over Leirfjorden og en for vegen gjennom Bonnådalen til Mørsvikbotn, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Entreprenøren er klar

Byggetrinn 1 skal stå ferdig høsten 2031. Skanska Norge AS starter riggingen nå i august og starter etter planen arbeidet med den første av tre nye tunneler i oktober. Konsernsjef Stein Ivar Hellestad er fornøyd med at de nå snart er i gang med den fysiske byggingen.

­­– Vi i Skanska ser vi fram til å bruke vår kompetanse og kapasitet til å bygge en tryggere og raskere vei mellom Sommerset og Megården. Og vi ser fram til å samarbeide med Statens Vegvesen for å sikre en effektiv og trygg gjennomføring av prosjektet, sier han.

logo
Bjørn Laberg