Infrastruktur

Mesta skal drifte og vedlikeholde elektroinstallasjoner langs riksvegene i Innlandet

Illustrasjonsbilde. Foto: Silje Drevdal / Statens vegvesen

Mesta AS inngår en fem-årig kontrakt med Statens vegvesen om drift og vedlikehold av elektroinstallasjoner langs riks- og europavegene i Innlandet samt Øvre Romerike.

Mesta AS skal drifte og vedlikeholde elektro i alle tunnelene på riksvegnettet i Innlandet og Øvre Romerike. I tillegg skal de sørge for drift og vedlikehold av signalanlegg, vindvarslingsanlegg og andre elektriske anlegg langs vegene. 

Kontrakten har en verdi på 72 millioner kroner. Den gjelder fra 1. september 2025 og fem år framover, med mulighet for ytterligere tre år. 

Mesta skal også drifte og vedlikeholde alt av vegelektro langs riksvegnettet i Buskerud for Statens vegvesen i samme periode.

Laveste pris vant

Mesta AS vant elektrokontrakten i Innlandet og Øvre Rmerike på bakgrunn av laveste pris, som var tildelingskriteriet i denne konkurransen.

– Mesta hadde denne elektrokontrakten for Oppland tidligere, fram til 2020. Siden den gangen har kontrakten økt betydelig i antall tunneler og omfang.  Vi ser fram til et godt samarbeid med Mesta igjen, sier prosjektleder for elektro, Lars Magnar Allergodt, i Statens vegvesen.

Kontraktsområdet og innholdet i kontrakten

Oppdraget omfatter ansvar for drift og vedlikehold av de elektriske anleggene på riks- og europaveger i Innlandet og Øvre Romerike, som utgjør totalt ca. 1 730 kilometer veg.

Kontraktsområdet går gjennom 51 kommuner og gjelder disse strekningene:

  • E6 Dal – Dovrefjell
  • E16 Svenskegrensa – Kløfta
  • E16 Gardermoen – Valdres – Tyinkrysset
  • E136 Dombås – Romsdalen
  • Riksveg 2 Magnor – Elverum
  • Riksveg 3 Stange – Orkdalen
  • Riksveg 4 Gjelleråsen – Biri
  • Riksveg 15 Otta – Grotli
  • Riksveg 25 Elverum – svenskegrensa

Kontrakten dekker følgende elektriske anlegg:

  • 18 tunneler med elektriske anlegg, inkludert kameraer
  • 8 trafikksignalanlegg
  • 135 trafikkregistreringsstasjoner
  • 25 punkter for automatisk trafikkontroll
  • 254 variable skilt (utenom tunnel)
  • 24 friteksttavler
  • 24 bommer (utenom tunnel)
  • 64 kameraer (utenom tunnel)
  • 15 pumpestasjoner
  • 10 fartsanvisningstavler
  • 2 fjelloverganger
logo
Bjørn Laberg