Styret i Mesta har gjort vedtak om at Rail Infrastructure AS (RIAS) skal fusjoneres inn i Mesta. Fusjonen er planlagt å være endelig fra 1. oktober.
Mesta kjøpte selskapet RIAS (Rail Infrastructure AS) i 2021. Selskapet har siden den gang har vært et datterselskap av Mesta. RIAS er en landsdekkende entreprenør for installasjoner og vedlikehold innen jernbanetekniske fag.
– Denne fusjonen har som mål å samle kompetanse, ressurser og kapasitet for å levere mer helhetlige og kostnadseffektive tjenester til jernbaneinfrastrukturen, sier konstituert konsernsjef Tone G. Jensen.
Strategisk riktig
Jensen påpeker at fusjonen er en strategisk viktig beslutning, fordi Mesta over tid har hatt som mål å styrke seg innen utvikling og vedlikehold av jernbane.
– Mesta er landets største konsern for vedlikehold av infrastruktur. At selskapet styrker seg på jernbane er naturlig også med tanke på de nasjonale føringer lagt i Nasjonal transportplan, understreker Jensen.
Etter fusjonen vil Mesta være Norges viktigste infrastrukturselskap for drift og vedlikehold, og målet er å vinne ytterligere markedsandeler. Vedtaket i styret betyr at Mesta iverksetter de lovpålagte prosessene knyttet til fusjonen, der målet er endelig gjennomført prosess innen 1. oktober.
Omfatter 150 ansatte
Vedtaket om fusjon vil gjelde for om lag 150 ansatte i Mesta og Rias, der RIAS fram til i dag har hatt 80 ansatte.
– De ansatte er godt informert om prosessen og vi vil i samarbeid med dem finne gode løsninger for alt som måtte være av endringer internt, sier konserndirektør for anlegg og spesialproduksjon, Oddmund Lefdal. Han vil ha det overordnede ansvaret for Mesta Bane og med Kristin Flygind som prosjektsjef.
Stor portefølje
RIAS har stor og sammensatt portefølje innen jernbane som spenner fra vedlikehold og oppgraderinger til store prosjektleveranser. RIAS utfører arbeider innenfor overbygning, signal, kontaktledning, elektro, lavspenning og høyspenning.
Mestas avdeling bane har hatt ulike oppgaver knyttet til bygginger av kulvert langs banen, sporskifter og linjevedlikehold, rydding av skog og fjellsikring langs jernbane. Før fusjonen var om lag 80 ansatte i RIAS.