Leirvik AS har fått i oppdrag å bygge og levere en gangbru i aluminium som skal knytte sammen Nygårdsgaten og Marineholmen i Bergen sentrum.
Prosjektet, som har fått navnet Marinebroen, er et viktig bidrag til byutviklingen i området og markerer et stort steg i Leirvik AS sin satsing innen brukonstruksjoner i aluminium. Med denne brua vil man nå kunne gå langs promenaden i hele Solheimsviken uten å forlate bryggekanten.

Leirvik AS er underleverandør til hovedentreprenør Consto Anlegg Vest AS, mens GC Rieber Eiendom AS er byggherre for prosjektet. Den 60 meter lange brua blir Norges lengste aluminiumsbru og er planlagt som en lett, moderne bru. Heile brukonstruksjonen, inkludert rekkverk, blir levert i vedlikeholdsfri aluminium. Brua får et elegant og tidløst uttrykk med ren overflate.
– Dette er et prosjekt vi ser frem til å delta i. Vi takker GC Rieber AS for tilliten og muligheten til å delta i innovativ og bærekraftig byutvikling. For Consto bidrar dette til å styrke vår kompetanse innen fremtidsrettede løsninger, sier Øystein Mehl Eide, daglig leder i Consto Anlegg Vest AS.
– Vi er ekstremt glade for å ha fått tilliten fra GC Rieber Eiendom AS og Consto Anlegg Vest AS i dette prosjektet. Marinebroen blir den lengste gangbrua i aluminium vi har levert, og det gir oss verdifulle erfaringer i den videre utviklingen vår som leverandør av aluminiumsbruer, sier Helge Gjøsæter, CEO i Leirvik AS.

Smidig gjennomføringsplan
Prosjektering av brua er allerede begynt, og i januar 2026 vil byggeprosessen starte opp ved verftet til Leirvik AS på Stord. Brua blir bygd i to 30 meter lange deler. Disse blir frakta med lekter til Solheimsviken, der de skal monteres direkte på stålpæler som Consto Anlegg Vest AS har ansvaret for. Innløft av brudelene på byggeplass skjer våren 2026, og brua skal stå ferdig og klar for bruk sommeren 2026.

Aluminium som framtidsmateriale
GC Rieber Eiendom AS har valgt aluminium som hovedmateriale i brua av flere grunner:
- Aluminiumen som skal brukes er 100 % resirkulerbar.
- Materialet i brua har høy resirkuleringsgrad og gir dermed et svært lavt CO₂ avtrykk.
- Materialet gir en levetid på minimum 100 år og krever minimalt med vedlikehold, noe som reduserer både kostnader og miljøpåvirkning.
- Lett vekt gir rask montasje og kort byggetid på byggeplass.
- Brua bidrar til ei innovativ og bærekraftig byutvikling – i tråd med GC Rieber Eiendom AS sine verdier. Brua får ei sandblåst overflate som gir et rent og metallisk uttrykk uten produksjonsmerke. Rekkverket, designa av Leirvik AS sin egen arkitektavdeling, følger brua sin sving og får integrerte LED-lys i topprekken for god belysning for publikum. Rekkverket er utformet med tanke på styrke, klatrevern, fleksibel montasje – og en levetid på over 100 år uten vedlikehold.
– Prosjektet kombinerer moderne design med praktiske løsinger og berekraftige materialvalg. Dette viser hvordan aluminium kan brukes innovativt i ny infrastruktur, sier Helge Gjøsæter, CEO i Leirvik AS. - Om Leirvik:
- Med over 79 års historie har Leirvik AS etablert seg som en verdensledende leverandør av store aluminiumskonstruksjoner.
- Fra å levere hovedsaklig boligkvarter, både til lands og til havs, har Leirvik AS utvidet markedsområdene sine til å inkludere akvakultur, infrastruktur og havvind offshore.
- Leirvik AS kan levere et breitt utvalg av aluminiumsbruer, fra gangbruer til store hengebruer som strekker seg opp til 1500 meter. Leirvik AS legger vekt på å bruke slitesterke og resirkulerbare materialer med lavt klimaavtrykk, for å redusere utslepp og skape produkt som passer inn i en mer sirkulær økonomi.
- Leirvik AS har de siste årene etablert seg som en seriøs aktør innen bygging av bruer i aluminium. I tillegg til Marinebroen i Bergen, nærmer det seg nå offisiell åpning av Hangarbrua – en gang- og sykkelbru til Leangen i Trondheim levert av Leirvik AS. Samtidig er Leirvik AS i gang med prosjektarbeidet for Grøtta bru – ei bilbru i aluminium som blir bygd for Møre og Romsdal fylkeskommune.