Nyttekjøretøy

Lanserer nye helelektriske Renault Master

Nye Renault Master vil bli produsert med flere drivlinjer, men den mest innovative er den elektriske versjonen. Foto: Renault

Renault Master E-Tech electric kommer nå med opptil 410 kilometer rekkevidde, i tillegg til sparsomme dieselmotorer.

Siden 1980 har mer enn 3 millioner eksemplarer blitt solgt fra Batilly-fabrikken i Øst-Frankrike og nå lanseres snart den 4. generasjon av den populære varebilen, som er solgt i mer enn 50 land.

410 kilometer rekkevidde

Nye Renault Master vil bli produsert med flere drivlinjer, men den mest innovative er den elektriske versjonen. Den elektriske versjonen vil tilbys (avhengig av markedene) med både et 40 kWh og et 87 kWh batteri som gir henholdsvis 180 km og opptil 410 km rekkevidde. For begge variantene er det rikelig med dreiemoment – nærmere bestemt 300 Nm tilgjengelig og motorene yter henholdsvis 130 og 140 hk.

Lading

22 kW AC-lading eller 130 kW DC-lading som gir bilen en rekkevidde på 229 km på bare 30 minutter. Nye Master vil også ha Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G)-funksjoner. Det betyr at du kan lade eksterne elementer, som elektriske verktøy, fra en plugg i førerhuset eller i bagasjerommet i tillegg til å gi strøm tilbake til strømnettet (V2G)

Den nye Renault Master har totalt 135 liter lagringsplass – som er 25 % mer enn dagens utgave. Foto: Renault

Dieselvarianter

Det tilbys totalt fire forskjellige dieselmotorer, som gir 105, 130, 150 og 170 hk. Forbruket er kuttet med 1,5 liter per 100 km, noe som betyr at motorene slipper ut 39 gram mindre CO2 per kjørte kilometer og det tilbys både manuell og automati. Automatgiret er en ny effektiv 9-trinns EAG9 omformergirkasse. Alle versjoner av Master bygges på fabrikken i Batilly. Motorer og girkasser er laget i Frankrike, batterier er satt sammen i Frankrike (produsert av LG i Polen) og 84 % av alle underleverandører er fra Frankrike.

Nytt design

I tillegg til at eksteriøret nå har den nye Renaultlogoen, ekstra store LED-frontlykter og C-formet lyssignatur, er nye Master blitt langt mer aerodynamisk, noe som også bidrar til det imponerende lave forbruket av strøm/diesel. Bakenden er smalere enn fronten for å optimalisere aerodynamikken, og bakvinduet er asymmetrisk.

Personbilkomfort

Likheten til en personbils komfort og kvalitet er åpenbar. Det s-formede dashbordet gir god plass og den 10-tommer store skjermen vil gi høy kjøreglede. Rattet er hentet fra personbilavdelingen og kan justeres i både høyde og dybde for en optimal kjørestilling. Har du en Master med automatgir, er girvelgeren montert på dashbordet for å gi enda mer plass. Den nye Master har totalt 135 liter lagringsplass – som er 25 % mer enn dagens Master. Det midterste setet kan legges ned slik at det kan fungere som et arbeidsbord med plass til lap top og det er USB-C-porter for lading av ulike elektriske elementer.

Mobilt kontor. Foto: Renault
Det s-formede dashbordet gir god plass og den 10-tommer store skjermen vil gi høy kjøreglede. Foto: Renault

OpenR Link med Google innebygd

For første gang noensinne finner du også OpenR Link-systemet med Google innebygd i en Renault varebil. Systemet er utviklet sammen med Google og kjører på Android Automotive OS 12, og inkluderer Google Maps-navigasjon, Google Play-appen og den stemmestyrte Google Assistant. Nye Renault Master har 20 førerassistentsystemer som maksimerer sikkerheten til de som kjører bilen og for medtrafikanter. Det innebærer blant annet automatisk nødbremsesystem, tilhengerstabilitetsassistent og intelligent cruisekontroll.

Kortere svingradius

Den nye Master kommer med et omfattende utvalg av versjoner som oppfyller alle fagfolks behov. Den kommer i 40 forskjellige versjoner, fra 11 til 22 kubikkmeter, med en bredere sidedør og opptil 100 mm lengre lasteflate – den lengste i sin kategori. Master har også kortere akselavstand og ny-designet foraksel, noe som betyr 1,5 meter kortere svingradius og derav lettere manøvreringsevne. Nye Master er tilgjengelig i tre versjoner. L2 er basisbilen, L3 er tilgjengelig med for- og bakhjulsdrift, mens L4 har bakhjulsdrift.

1312 mm sideåpning. Foto: Renault

Nye Master (versjoner for det norske markedet vil bli presentert senere) ventes lansert i løpet av første kvartal 2024.

logo
Bjørn Laberg