I begynnelsen av august starter arbeidet med å gjøre ferdig siste del av bergsikringen i Strindheimtunnelen på riksveg 706 i Trondheim.
I mai startet arbeidet i det østgående tunnelløpet, og det har vært et krevende arbeid. Med en gjennomsnittlig trafikkmengde på 24.000 kjøretøy i døgnet, har stengningen også store konsekvenser for trafikantene.
Berømmer trafikantene
– Det har vært en krevende og omfattende trafikkomlegging med endringer i kjøremønsteret og noe økt belastning på omkjøringsveger. Jeg vil berømme trafikantene for å ha vært veldig tålmodige og forståelsesfulle, og for å ta hensyn til hverandre, sier seksjonssjef Johnny Skår i Statens vegvesen.
Det har vært få klager, og bare noen få hendelser i tunnelen, som har skyldtes uoppmerksomhet.
Det vil fortsatt være behov for tålmodighet og oppmerksomhet fra trafikantene, for i begynnelsen av august fortsetter sikringsarbeidene i det vestgående tunnelløpet, og da blir det toveis trafikk i det østgående tunnelløpet og trafikkmønsteret må endres på nytt.
– Vi vil derfor fortsatt oppfordre trafikanter til å reise kollektivt og sykle om man kan, samt beregne god tid. Videre fortsette med å vise hensyn til hverandre i trafikken og respektere skiltene som er satt opp både igjennom vårt anleggsområde og i andre vegarbeidsområder i Trondheim.

Usynlig sikringsarbeid
– Det er ikke så synlig for trafikantene hva vi har gjort i tunnelen så langt, da alt av arbeid er gjemt bak vegg- og takelementene i tunnelen. Det vil fortsatt være gjemt når det østre løpet åpner for trafikk, sier Johnny Skår.
Over et lengre strekk i det østgående tunnelløpet har de elektrotekniske installasjonene blitt forsiktig plukket ned, før vegg- og takelementer har blitt demontert. Bak elementene har membran som vannsikring blitt fjernet for å komme opp til selve fjellet, som er sikret med bolter og sprøytebetong.
Stabiliserer fjellet
– Vår jobb har vært å stabilisere bergmassene i den aktuelle sonen i tunnelen som har deformasjoner, og ved å tilføre mer sikring så har vi også vært nødt til å strosse i profilet, det vil si å foreta en forsiktig sprengning for å få mer plass. Det er etablert en større mengde sprøytebetongbuer og supplert med sprøytebetong og massivt med ekstra bolter. Vi begynner nå å bli ferdige med utbedring av bergsikringen i det østgående løpet, og skal i gang med å montere alt tilbake slik som det var før vi begynte i mai, sier Johnny Skår.
Dersom arbeidet går som planlagt og det ikke dukker opp nye utfordringer, håper han at hele arbeidet i Strindheimtunnelen vil være ferdig i begynnelsen av september.
– Men dette forutsetter at alt går på skinner, understreker seksjonslederen.
Det er Nordisk Fjellsikring AS som utfører sikringsarbeidet for Statens vegvesen.