– Det å sikre verdikjeder i Norge og evnen til å produsere det som trengs er viktigere enn noen gang. Forslag til statsbudsjett har ikke kraftige nok grep for å demme opp for boligkrisen, der boligproduksjon også er et fundament for et grønt industriløft, sier Heidi Finstad, administrerende direktør i Treindustrien.
Treindustrien mener budsjettet gjør lite for å styrke markedet for byggenæringen, der kommunenes investeringer i formålsbygg og vedlikehold av offentlige bygninger har stor betydning.
– Selv om det foreslås noe økte bevilgninger til kommunene, registrerer vi at blant annet KS mener at midlene er på et nivå som vil bety stramme prioriteringer. Treindustrien er bekymret for at byggenæringen blir salderingspost når kommunene skal få budsjettene i balanse. Det får store konsekvenser også for treindustrien som leverandør til byggenæringen, og gir ringvirkninger også for boligbygging, der man er avhengig av at bygg som skoler og barnehager bygges som planlagt for å få satt i gang boligprosjekter, sier Finstad.
Treindustrien er også skuffet over at budsjettet ikke følger opp forventninger om midler til bruprogrammet.
– Å fjerne flaskehalser på veinettet handler både om beredskap, verdiskaping i Norge, grønt industriløft og klima. Derfor er det foruroligende at tempoet i å utbedre bruer ikke skrus opp. Man fortsetter år etter år å prate om at planleggingen pågår, uten at det faktisk kommer konkrete bevilgninger slik at vi kan komme i gang med selve jobben, sier Finstad videre.
– Treindustrien mener det er både riktig og viktig å utvikle det veinettet man har slik også regjeringen peker på, og da er det uforståelig at det ikke kommer midler til bruprogrammet.
Ved å forsterke og åpne bruer for større vogntog kan man få kortere transportstrekninger og mer last per vogntog, som gir både mer kostnadseffektiv transport og klimagevinster. Det ble i 2019 innført et tilskuddsprogram for utbedring av fylkesveier for tømmertransport, som er videreført i Nasjonal transportplan 2025–2036, der det ligger inne 480 millioner kroner.
– I statsbudsjettet for 2025 ble det foreslått kun 1,5 millioner kroner, og for 2026 ligger det null kroner inne. Begrunnelsen er at Statens vegvesen har fått i oppdrag å starte arbeidet med et nytt tilskuddsprogram og at regjeringen legger opp til å videreføre ordningen fra 2027. Næringen har allerede gjort en jobb for å avklare hvilke bruer som bør prioriteres, og jobber nå for effektivitet og fremdrift i arbeidet med fjerning av flaskehalser på fylkesveinettet. Det er viktig med fullt trykk på å få et godt program, og at tempoet i gjennomføringen holdes oppe, sier Finstad.
– Hvis regjeringen mener alvor med et grønt industriløft må de sørge for forutsigbare rammebetingelser som gir grunnlag for investeringer, sier Finstad.