Bil

– Helårsdekk er en sikkerhetsfelle på sommerføre

Bildet: - Et helårsdekk kan rett og slett bli farlig under sommerlige forhold, særlig på tungt lastede biler eller elbiler som krever mer av både grep og stabilitet, sier Glenn Westbryhn hos Lillestrøm Dekk og Felg.

Våren er her, og det samme er køen hos dekkverkstedene. Glenn Westbryhn hos Lillestrøm Dekk og Felg advarer mot å kjøre videre på helårsdekk når temperaturen stiger. Nå er det tid for sommerdekk – både for bilister og motorsyklister.

Når vårsola titter fram og temperaturen kryper oppover, får mange bilister panikk for å få skiftet dekk. Hos Lillestrøm Dekk og Felg merker de pågangen spesielt fra kunder som benytter seg av dekkhotell. Det er en stadig mer populær løsning, særlig blant eiere av elbiler med store og tunge hjul.

– Mange har heldigvis skjønt at helårsdekk ikke er en god løsning når asfalten blir varm. De gir dårligere grep, lengre bremselengde og høyere risiko for vannplaning. Det handler om sikkerhet, påpeker Westbryhn.

Annen gummiblanding

Sommerdekk er laget med en annen gummiblanding og mønsterstruktur, spesielt tilpasset varme og våte veier. Et helårsdekk kan rett og slett bli farlig under sommerlige forhold, særlig på tungt lastede biler eller elbiler som krever mer av både grep og stabilitet.

– Å kjøre med helårsdekk med fullastet bil og høy fart kan få fatale konsekvenser. Du må skifte til ekte sommerdekk, og ikke bare nappe ut piggene. Det gir ingen fullgod sikkerhet, advarer Westbryhn.

Dekkhotell er tryggere og enklere

Med veksten i elbilsalget har dekkhotell blitt et trygt og praktisk alternativ for mange.

– Store hjul er tunge og vanskelige å håndtere, og et uhell med jekken kan få store økonomiske konsekvenser, spesielt hvis man skader en battericelle, sier Westbryhn. Dekkhotellet sørger for riktig lagring, trygg omlegging og profesjonell vurdering av dekkenes tilstand. Det gir både økt sikkerhet og lengre levetid på dekkene.

Livsviktig med gode dekk

Det er ikke bare bilistene som må sjekke dekkene. Motorsyklister er i gang med sesongen, og her er sikkerheten enda mer sårbar.

– En motorsykkel har bare to små kontaktflater mot bakken. Da er dekkene helt avgjørende for sikkerheten, sier Westbryhn, som selv har kjørt MC i mange år. Han viser til at seks personer allerede har mistet livet på motorsykkel så langt i år, og flere har blitt alvorlig skadet.

– Det første du bør gjøre er å sjekke dekkene. Har du kjøpt nye, bør du kjøre rolig de første turene for å slite bort silikonhinna som ligger ytterst. Og husk; farten er den største fienden, understreker han.

Hold fartsgrensa

Westbryhn minner også om at norske veier ofte er i dårlig forfatning etter vinteren, med telehiv og sprekker. Å holde fartsgrensa, være synlig med gul vest og kjøre defensivt er nøkkelen til en trygg og god MC-sesong.

– Nyt sommeren, kjør med vett – og ha riktige dekk på kjøretøyet ditt. Det kan redde liv, avslutter han.

logo
Bjørn Laberg