SVERIGE: Hvelv og buer er temaet i Grand Central stasjonsbygningen, men det handler ikke bare om dekorasjon. Mesteparten av byggets vekt hviler på syv store betongbuer som vil være godt synlige i ventehallen.
– Vi bygger på toppen av en togtunnel, og det har måttet bestemme hvordan lasten fordeles. Prosjektet holder tidsplanen, sier Magnus Wedholm, prosjektdirektør i Peab, til byggvarlden.se
13. desember 2026 vil nemlig det første toget rulle inn og stoppe ved en av de fire plattformene i den underjordiske tunnelen. Den dagen skal også Grand Central stasjonsbygningen på toppen stå klar til å ta imot reisende.
Koble sammen Vestlenken
Grand Central er knyttet til det store vestsvenske infrastrukturprosjektet Västlänken. Stasjonen skal betjenes av regionaltog og vil utfylle dagens stasjonsbygg på Drottningtorget. Den bygges i tilknytning til Nils Ericsson-terminalen, som er en del av Gøteborgs eksisterende sentralstasjon.
– Området mellom stasjonen og elva skal bygges ut og fortettes. Dette skaper plass for handel, kontorer, restauranter, et torg og en boulevard innrammet av en allé. Plasseringen ved siden av sentralstasjonen forsterker følelsen av at du er i sentrum av byen, sier Jonas Karlge, prosjektleder i oppdragsbedriften Jernhusen.

Ti måneder inn i prosjektet er det mulig å få en følelse av hvordan Grand Central vil se ut. Sju plasstøpte betongbuer står på rekke og rad over det som skal bli ventehallen. Hvelvene er ikke bare viktige for designet, de er også det som støtter hele huset. At bygget ligger på toppen av en togtunnel stiller visse krav til konstruksjonen.
– Fire spor går under bygget og buene hviler på veggene langs plattformene ved spor 2 og 3, forklarer Jonas Karlge. Dimensjonene på buene skal være relatert til sporvidden og bærekonstruksjonene en etasje under.
Grand Central får treramme
Fasaden i første etasje står på bakken, men ellers bærer betonghvelvene hele konstruksjonen. Bygget må ikke være for tungt, men faktisk heller ikke for lett. Tunnelen flyter i Gøteborgslammet. Vekten av huset vil holde tunnelen på plass og ikke flyte opp. Vekt er en grunn til at Grand Central bør ha en treramme, sier Magnus Wedholm
– Huset består av seks seksjoner og vi kompletterer hver seksjon med vegger og tak før vi begynner arbeidet med å sette opp rammen til neste. Dette for å minimere risikoen for fuktskader. Vi har også planlagt bygging av rammen for den tørre årstiden, mellom februar og juni, sier Wedholm videre.
Deler av gulvet i det som skal bli venterom er dekket med sponplater. De skal beskytte glassbetongen i gulvet. Takket være et atriumgårdsrom med takvinduer midt i bygget og glassbetong i gulvet vil også plattformene under bygget få noe dagslys.

Totalt bygges det 15.000 kvadratmeter med stasjonsareal. Omtrent halvparten vil være utleiebare kontorer med lokaler til rundt 700 arbeidsplasser, resten vil bestå av ventesal og et blandet tjenestetilbud for de reisende i form av butikker og restauranter mv.
– Takhøyden i ventehallen er ni meter og fra kontoretasjene over kan man se ned på folkemengdene på stasjonen, sier Jonas Karlge. Lokalene vil få en unik beliggenhet med fantastisk nærhet til kommunikasjoner i alle retninger.
Stor inngang
De buede formene går igjen på utsiden av huset. Arkitektfirmaet Reinulf Ramstad Arkitekter har valgt en fasade i gul murstein med store buer over inngangspartiene. De fleste er bygget med tradisjonelle bueteknikker, men to av buene har en form som ikke kan bygges opp. I stedet er de støpt i betong. Buen mot Nordstan skal etter hvert kles i tegl, saget til tynne plater.
– Dette blir Gøteborgs mest imponerende restaurantinngang, sier Jonas Karlge. Muringen er den delen som tar lengst, men det gir også stasjonsbygningen en fasade som skiller seg ut. Det blir et klassisk bygg i moderne stil med tidløs design, noe som er viktig fordi huset skal stå i et par hundre år.

I tillegg til den stramme timeplanen og de vanskelige forholdene som oppstår ved at byggingen skjer på toppen av en togtunnel, er det en annen utfordring: Høye miljøkrav. Både Jernhusen og Peab har kartlagt veien mot klimanøytralitet innen 2045.
– Stasjonsdelen vil bli klassifisert som Breeam Excellent og kontordelen som Outstanding, et nivå som bare rundt ti eiendommer i Sverige når, sier Jonas Karlge. Takket være våre høye miljøkrav kan byggingen finansieres med grønne lån.
Peab har lagt ned mye arbeid i å finne bærekraftige alternativer, som inkluderer en stor andel resirkulerte byggematerialer. Rundt en fjerdedel av stålet og nesten tre fjerdedeler av glasset gjenvinnes, det samme er 100 prosent av fasadeklossene, som kommer fra blant annet Rigshospitalet og et demontert vannverk i Danmark. Og trerammen holder selvfølgelig ikke bare husets vekt nede, men også karbonavtrykket.

– Vi har merket at vi driver markedet i en mer bærekraftig retning bare ved å be om et mer bærekraftig alternativ, sier Magnus Wedholm. Stadig flere leverandører innser at det faktisk er en virksomhet her.
(KILDE: Byggvärlden. Tekst og foto: Benedikta Cavallin)