Arbeidet med Gullbergtunnelen på nye E10 har vært utfordrende. Men i dag, før solen stod opp over Tjeldsundet, ble siste salve avfyrt. Nå har Gullberget fått en trearmet tunnel.
– Gjennomslaget i Gullbergtunnelen er en viktig milepæl i byggingen av ny og bedre vei på E10 Hålogalandsveien. Det er godt å se at prosjektet holder så god fremdrift, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Gullbergtunnelen er 4.580 meter lang og blir et trafikknutepunkt på OPS Hålogalandsvegen. Med sine tre armer som møtes i en rundkjøring inne i fjellet, skal den binde sammen den nye delen av rv. 83 mot Harstad, eksisterende E10 over Tjeldsundbrua og den nye E10 mot Lødingen, Lofoten og Vesterålen.

– Dette er en viktig milepel for det offentlige private samarbeidet vårt. Gulbergtunnelen vil løse det meste av de trafikale problemene som oppstår på dagens E10, når vind eller andre forhold medfører at Tjeldsundbrua må stenges. Det sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.
Sikkerheten først
I starten av januar traff tunneldriverne til Skanska på en svak sone og store mengder løse masser kom ned fra tunneltaket. Av hensyn til sikkerheten ble drivingen stanset og det ble besluttet å lage en omkjøringstunnel forbi det svake området. Dermed kunne resten av tunnelen drives, samtidig som det tidkrevende sikringsarbeidet av den svake sonen kunne utføres uten tidspress.

– Det har vært en utfordrende og tidkrevende jobb for våre tunneldrivere, så jeg takker for tålmodighet og den utrolig gode jobben de har lagt ned i sikringsarbeidet av Gullbergtunnelen, sier prosjektdirektør Are Eliassen.
– Her har vi lært mye underveis i prosessen, alle som en.

Felles utfordring og løsning
Det er for tidlig å si hvor mye dyrere ekstraarbeidet vil gjøre tunnelen, men forsinkelsen vil ikke påvirke ferdigstillelsen av OPS-prosjektet.
– Løsningen som ble valgt og godkjent av Statens vegvesen etter at vi traff på den svake sonen, ble et kinderegg. Det sikret oss god fremdrift, vi fikk steinmassene ut på rett side, og vi kunne drive og sikre problemområdet i det tempoet sikkerhetstiltakene tillot. Det viser hvor viktig godt samarbeidet i dette prosjektet har blitt, sier daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl.
Uvanlig dag på jobben
Varaordfører i Harstad kommune, Espen André Ludviksen (Sp) hadde en pangstart på sin arbeidsdag. Han fikk fyre av et halvt tonn med sprengstoff.
– Dette var fantastisk spennende og veldig artig. Det er en stor milepæl, og det er en ære å få markere den i et prosjekt som er så viktig for alle som bor og ferdes i vår region.

OPS Hålogalandsvegen
Arbeidet med å bygge ny veg på denne delen av E10 er et offentlig privat samarbeid (OPS) mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska Norge AS. OPS Hålogalandsvegen skal stå ferdig høsten 2028. Totalt skal det i dette prosjektet bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje.
Se animasjon av prosjektet:
Fakta om Gullbergtunnelen
- Tunnelen er 4580 lang og har en rundkjøring
- Totalt har 40-80 personer jobbet med å drive den
- Det har gått med 180 000 arbeidstimer
- Det er brukt ca. 880 tonn sprengstoff fordelt på 850 salver
- Det er kjørt ut 40 000 lastebillass med 400 000 m3 sprengt stein
- Det er boret inn og montert 47 151 sikringsbolter
- Det har gått med 28 935 m3 sprøytebetong til sikring av fjellet
 
                     
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                