Infrastruktur

Fyrte av første salven for ny Gjønnestunnel

Bildet: Tunnelportalene til den nye Gjønnestunnelen. Etter et års arbeid med å forberede byggegropen var det endelig tid for å kunne avfyre første tunnelsalve. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen

Den første salven for den nye Gjønnestunnelen er avfyrt fra Gjønnes. Det betyr at tunnelarbeidet nå er i gang fra begge sider.

Det var fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Håkon Snortheim, som hadde æren av å «trykke på knappen» for å fyre av den første salven.

– Dette er et prosjekt som både vil gi bedre trafikksikkerhet og et bedre lokalmiljø. Trafikken flyttes bort fra boligområder og småveier i østre Bærum, sa Snortheim under markeringen.

Gjønnestunnelen blir en 1950 meter lang tunnel som vil knytte Gjønnes- og Bekkestua-området til nye E18 ved Strand. Tunnelen vil gjøre at mye av trafikken som i dag går på lokalveiene flyttes under bakken. Tunnelen skal etter planen være klar rundt årsskiftet 2029/2030.

Sikkerhetsgjennomgang og tydelige instrukser gis før første salve kunne avfyres. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen

Ett år med anleggsarbeid 

Det er nå ett år siden anleggsarbeidet startet opp på Gjønnes med OHLA Norge som entreprenør. Arbeidet til nå har handlet om å etablere byggegrop, og rydde og forsterke grunnen ned til der den nye tunnelen skal gå. Anleggsområdet er trangt, og det har vært nødvendig med flere trafikkomlegginger i området for å gjøre plass.

–  E18 Vestkorridoren er et av landets største og mest kompliserte vegprosjekter, i et av de tettest befolkede og mest trafikkerte områdene. Første salve er en viktig merkedag for prosjektet, sier Tom Hedalen, prosjektsjef for E18 Vestkorridoren.

Fylkesråd Håkon Snortheim hilser på prosjektleder i OHLA Anne Marie Syvertsen. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen

Nå som selve tunnelarbeidet er i gang går arbeidet over i en ny fase. 1500 meter av tunnelen utføres av OHLA Norge, mens de resterende 450 meterne fra E18 ved Strand mot Gjønnes utføres av Skanska Norge som del av delprosjektet Fornebukrysset – Strand.

Rystelser og transport av masser

Naboer vil kjenne rystelser fra sprengingen når disse skjer helt nær eller i fjellet under husene. Erfaringsmessig vil noen oppleve det som ubehagelig, men rystelsene er ikke farlige. Etter hvert som arbeidet flytter seg lengre inn i fjellet, vil også støy- og støvulempene som naboer til anlegget opplever bli mindre.

Massene fra tunnelen vil i hovedsak bli kjørt til Franzefoss på Steinsskogen, og fordeler seg på to ruter. Den ene er øst på Bærumsveien/ Fv160 og nord på Fv168. Den andre ruten er ut på Gjønnesjordet og nordover på Gamle Ringeriksvei, og deretter vest på Fv168. Prosjektet vil så langt det lar seg gjøre unngå å kjøre ut masser ved skolestart og skoleslutt.

logo
Bjørn Laberg