Fylkesveiene er limet i det norske veinettet. De binder sammen lokalsamfunn, gir tilgang til arbeidsplasser, skoler og sykehus – og fungerer som omkjøringsveier når riksveiene svikter. Likevel er det nettopp disse veiene som kommer aller dårligst ut i Rådgivende ingeniørers forening sin ferske rapport Norges tilstand 2025.
Av André Waage, Head of Department NCC Industry Asphalt Norway
Tilstanden til fylkesveiene er alarmerende. På en skala fra 1 til 5 gir Rådgivende ingeniørers forening (RIF) fylkesveiene tilstandskarakteren 2. Og det er en negativ utvikling. Behovet for investeringer beregnes av RIF til 700 milliarder. Dette er egentlig ikke noe nytt, Både RIF og NCC har varslet dette tidligere.
NCC publiserte i 2024 rapporten Skandinavias vedlikeholdsgjeld. Da foreslo NCC blant annet funksjonskrav på asfaltarbeidene, fokus samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer og økte budsjetter til oppgradering av blant annet fylkesveiene.
Det er bra og nødvendig at RIF, med sin solide tilstandsrapport, påpeker behovet for en betydelig oppgradering av fylkesveiene.
- Les RIF-rapporten Norges tilstand
Hele 40 % av fylkesveinettet har dårlig eller svært dårlig dekkekvalitet. Rundt 8 % har fortsatt grusdekke, og 15 % tåler ikke mer enn 10 tonns aksellast. Det betyr at deler av veinettet ikke er dimensjonert for dagens trafikk – langt mindre for fremtidens behov.
Klimaendringer og telehiv
Dårlig drenering og svake fundamenter gjør veiene sårbare for ekstremvær. Vann blir stående i veikroppen, noe som fører til telehiv om vinteren og ustabil vei om våren. Resultatet er sprekker, hull og redusert levetid – og en vedlikeholdskostnad som bare vokser.
Fylkeskommunene bruker ifølge RIF-rapporten i snitt 343 000 kroner per kilometer på drift og vedlikehold. Men når driftskostnadene for brøyting og helt nødvendig vedlikehold ved f.eks. flom øker, blir det generelle vedlikeholdet og reasfaltering salderingsposten. Det betyr at forfallet øker – og at regningen skyves til fremtidige generasjoner.
Beredskap
Fylkesveiene er også en del av Norges beredskapsnett. Når veiene ikke tåler tungt materiell, svekkes vår evne til å håndtere kriser og krig. Dette er spesielt alvorlig i lys av NATOs krav og regjeringens uttalte behov for å styrke totalforsvaret.
Hva må gjøres?
RIF foreslår i den ferske rapporten flere konkrete tiltak:
- Samarbeid med Statens vegvesen om felles driftskontrakter for å få stordriftsfordeler.
- Redusert driftsstandard på lavtrafikkerte veier for å frigjøre midler.
- Prioriter utbedring fremfor nye prosjekter – ta vare på det vi har.
- Vurder nye finansieringsmodeller – eller omklassifiser de viktigste fylkesveiene til riksveier.
- Lag en helhetlig plan for oppgradering og klimatilpasning.
Fylkesveiene er ikke bare asfalt og grus – de er ryggraden i hverdagslogistikken for folk flest. Når fylkesveiene forfaller, forfaller også tilliten til at samfunnet er i stand til å håndtere det uforutsette og kriser. Det er på høy tid at vi gir disse veiene den oppmerksomheten – og finansieringen – de fortjener.