På Rudskogen Motorsenter i Rakkestad var det lenge behov for oppgraderte fasiliteter til arrangementer og besøkende. Det som i utgangspunktet var et rent motorsportsprosjekt, har nå vokst til et flerbruksanlegg med moderne konferanselokaler og en restaurant som passer like godt til bryllup som til bedriftsarrangementer.
Rockfon-himlingsplater har spilt en viktig rolle – både for akustikken og for det visuelle uttrykket i de nye lokalene.

Rudskogen Motorsenter har i mange år vært et sentralt samlingspunkt for bil- og motorsykkelentusiaster. Men fasilitetene har vært enkle, og behovet for oppgradering stort. Da det skulle bygges nytt, var målet å skape et fleksibelt bygg som kunne romme både motorsport, kurs og konferanser. Line Skaugstad, ansvarlig for salg, arrangementer og markedsføring ved motorsenteret, har vært med hele veien:
– Etter pandemien fikk vi tid og ro til å tenke helhetlig – både på motorsporten og på hvordan bygget kunne fungere til langt mer enn bare løp. Vi ville skape et sted folk faktisk har lyst til å være.
Funksjonelt – men med kvalitet og identitet
Skaugstad trekker frem entreprenøren KM Bygg som en viktig samarbeidspartner:
– De kom med mange gode forslag – blant annet Rockfon som leverandør. Skulle vi konkurrere i konferansemarkedet, måtte bygget ikke bare være funksjonelt, men også signalisere kvalitet og ha et eksklusivt uttrykk.
Et av de viktigste grepene ble å skape et godt lydmiljø.
– Akustikken har vært helt sentral. Selv om vi er et motorsenter, ønsket vi et stille, rolig og profesjonelt innemiljø. Rockfon-himlingsplatene, som ble installert av System 1 AS, har vært avgjørende – ikke bare for lydkomforten, men også fordi de gir rommene en visuell kvalitet som hever helhetsinntrykket.

Grønne tak og varm atmosfære
Med et stramt budsjett og liten organisasjon var hele teamet tett på i prosessen. Mange diskusjoner handlet om nettopp interiør og materialvalg.
– Vi visste at vi måtte heve kvaliteten, særlig i store rom og i restauranten. Vi fikk tips fra interiørarkitektene i IPlan om grønne himlingsplater og det ble en fulltreffer. Folk legger merke til dem! Vi får stadig kommentarer – fra konferansegjester og til og med folk som selv bygger kontor. Da vet du at du har valgt riktig.
Det grønne taket ble en del av et større fargekonsept. Restauranten fikk et klassisk uttrykk med dype jaguargrønne vegger og matchende Rockfon-plater i fargen Seaweed.

– Vi ville bort fra klisjeene – Ferrari-rødt og blinkende detaljer. Restauranten skulle være eksklusiv og varm, ikke en diner. Det skulle være high-end, men også inkluderende – like relevant for motorsykkelgjengen som for Porsche-folka, sier Skaugstad.
I konferansedelen er paletten roligere, med varme beige toner og Rockfon-himlingsplater i fargen Cork – valgt både for akustikk og atmosfære.
– Det viktigste for oss var at det skulle føles ordentlig og innbydende. Et sted man gjerne blir værende, enten det er for motorsport, kurs eller middag.

Bygget lever sitt eget liv
Etter åpningen har senteret fått en helt ny rolle – og tiltrukket seg arrangementer langt utenfor motorsportmiljøet.
– Vi bygget for det vi visste vi trengte, men det har åpnet for helt nye muligheter. I dag brukes lokalene til alt fra konfirmasjoner og sommerfester til julebord og – neste år – et bryllup. Folk som aldri har hatt noe forhold til motorsport, kommer hit fordi det rett og slett er blitt et godt sted å være.
Og det grønne taket?
– Det har nesten blitt en showstopper i seg selv. Folk legger merke til det med én gang de kommer inn.