De to Ranger-modellene kommer med et betydelig ombygd chassis med unike oppgraderinger av fjæringene, inkludert avanserte Bilstein-støtdempere som standard. Sammen med et robust design og førerassistansesystemer spesielt egnet for bruk i terrenget, er dette en pickup som trives godt under tøffe forhold.
bestselgeren i pickup-segmentet i 8 år på rad
– Med nye Ranger Wildtrak X og Ranger Tremor får du egenskaper i retning av vår ikoniske Ranger Raptor. Med disse får Europas mest solgte pickup enda flere varianter som er tøffere og råere å se på – og får enda bedre egenskaper i utfordrende terreng. Sammen hever de vår nye Ranger-familie til enda et nytt nivå, og øker appellen hos flere potensielle kunder enn noensinne, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
For første gang i pickup-segmentet introduseres også justerbar sportsbøyle på begge variantene. Dette er et tilbehør som gjør det enklere å frakte lengre gjenstander. Det smarte og brukervennlige systemet vil også bli tilgjengelig til Ranger Limited og Ranger Wildtrak. De to nye variantene blir introdusert etter det beste Ranger-salget Ford har hatt i Europa noensinne. Med en rekordhøy markedsandel på hele 44,9 % og en vekst på 18 % det siste året har Ranger nå vært bestselgeren i pickup-segmentet i 8 år på rad. Bestillingsstart vil være våren 2023, med de første kundeleveringene i august 2023.
Ranger Wildtrak X
Ranger Wildtrak X bygger på en Wildtrak, men har 26 mm høyere bakkeklaring og 30 mm bredere sporvidde. Det gjør at den får et solid grep og kommer seg frem i svært vanskelig terreng. Den kommer med høyeffektive posisjonssensitive Bilstein-dempere som standard og sørger for akkurat riktig demping gjennom hele demperens vandring. Dette forbedrer pickupens egenskaper i terreng samtidig som det ikke går utover kjøreegenskapene på vanlig vei. Et oppdatert og enda mer hardført servostyringssystem og en beskyttelsesplate i stål under motoren gir ytterligere økt trygghet.
Den nye pickupvarianten kommer med nye offroad-teknologier som Trail Turn Assist. Med dette reduseres svingradiusen med opptil 25 % når en skarp sving er påkrevd. Trail Control-modus fungerer som en cruisekontroll: Føreren velger en hastighet under 32 km/t og kan konsentrere seg fullt og helt om å styre gjennom krevende terreng mens pickupen automatisk vil kontrollere akselerasjon og bremsing. Med Rock Crawl-modus, som tidligere bare har vært tilgjengelig på Ranger Raptor, kalibreres gassrespons, antispinn og girskiftene for optimal, kontrollert kjøring i ujevnt og steinete terreng ved lav hastighet.
avansert og helautomatisk firehjulstrekksystem
Nye Ranger Wildtrak X kommer med Fords solide 2-liters EcoBlue-dieselmotor – en 205 HK bi-turbo motor med 10-trinns automatgirkasse. Motoren leverer et dreiemoment på 500 Nm fra 1750 o/min. Et helt nytt, avansert og helautomatisk firehjulstrekksystem sørger hele tiden for å levere krefter når og hvor man måtte trenge det, og er også standard. I tillegg kan man låse systemet i både høy- og lavserie.
Med sin brede front, beskyttelse under motoren og økte bakkeklaring har Wildtrak X en helt annen fremtoning enn Wildtrak. Den unike Asphalt Black fargede-innfatningen foran på hjulbuene og på støtfangeren i samme farge, gir den enda tøffere utseende. Flere Wildtrak-X detaljer, en svart Ford-oval og matchende svarte 17 tommer aluminiumsfelger med hvit skrift på dekkene kompletterer den tøffe offroad-stylingen.
FordPass Pro og Ford Pro-tjenester
Interiøret i kupeen preges av de unike Miko-semskede setene med eksklusive Wildtrak-inskripsjoner. Dører, senterkonsoll og den øverste delen av dashbordet er kledd med mykt semsket materiale med Cyber Orange kontrastsøm. Wildtrak X kommer også standard med mulighet for tilkobling til FordPass Pro og Ford Pro-tjenester – som Ford Liive – som leverer en enda bedre eieropplevelse.
Nye Ranger Wildtrak X vil ha startpris fra 764.700 kroner.
Ranger Tremor
Nye Ranger Tremor bygger på den tøffe arbeidshesten Ranger XLT, men deler både chassis, teknologioppgraderinger og det nye firehjulstrekksystemet som Wildtrak X kommer med.
Den forbedrede fjæringsgeometrien bidrar sammen med den bredere sporvidden og de utvidede hjulbuelistene til et tøffere utseende og bedre terreng-egenskaper. En unik, lang sportsbøyle kommer som standard. Med sidetrinn i støpt aluminium og doble slepekroker foran får pickupen en røff og funksjonell fremtoning. Utvendige detaljer i fargen Boulder Black og en mørkere grill gir også Ranger Tremor et karakteristisk og tøft utseende.
Setene og gulvet i Ranger Tremor kommer i et vanntett vinylstoff som er lett å holde rent. Et forhåndskoblet bryterpanel for eksternt utstyr i kupeen kan også bestilles. Her kan du koble inntil seks enheter til bilen, som vinsjer, LED-lys eller annet. Dette kan bestilles via Ford-forhandleren.
Nye Ranger Tremor vil ha startpris fra 714 600 kroner.
Unikt fleksibelt festesystem for lengre gjenstander
For første gang i pickupsegmentet, vil også den innovative justerbare sportsbøylen bli tilgjengelig for både Ranger Wildtrak X og Tremor. Med den bevegelige bøylen kan du frakte med deg lange gjenstander ved å feste de mellom bøylen og festet på pickupens tak. Det frigjør plass på planet og bidrar til bedre sikkerhet enn å feste det mellom tak og bakluke. Justerbar sportsbøyle vil også bli tilgjengelig for Ranger Limited og Wildtrak.