Nyttekjøretøy

Ford dobler og leder an i servicemarkedet med Mobilservice

Bildet: Servicemarkedsdirektør i Ford Motor Norge, Hans Petter Tveten.

Bare det siste året har etterspørselen etter Ford Mobilservice mer enn doblet seg i Norge. Stadig flere velger nå å få bilmekanikeren hjem eller til arbeidsplassen, fremfor å sette bilen på verksted – særlig i høstmånedene.

I 4. kvartal 2024 utførte Ford 1 057 mobile serviceoppdrag. I samme periode i 2025 ligger volumet an til å passere 2 500 oppdrag – en økning på over 136 %.

– Det er helt tydelig at kundene ser verdien av å få utført mindre reparasjoner der bilen faktisk brukes. Enten det gjelder garantisaker eller andre enkle jobber, sparer dette både tid og unødvendige avbrudd i hverdagen. Ford er blant dem som leder an i utviklingen av mobilservice i Norge – og dette er bare starten, sier servicemarkedsdirektør i Ford Motor Norge, Hans Petter Tveten.

Han peker på at veksten også henger tett sammen med Fords storsatsing på Mobilservice.

– Vi utvider tilbudet geografisk, øker kapasiteten og reduserer ventetiden kontinuerlig – særlig i de store byene.

Kan utføre over 70 % av jobbene der bilen står

I dag kan mer enn 70 % av alt service-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid på Fords personbiler og nyttekjøretøy utføres av Fords mobile bilmekanikere – uavhengig av drivlinje. Tjenesten koster normalt ikke mer enn et tradisjonelt verkstedbesøk.

Over 500 rullende verksteder i Europa – markant mer fornøyde kunder

Ford Mobilservice er en del av Fords europeiske satsing på enklere og mer effektive serviceløsninger. Totalt har Ford nærmere 500 rullende verksteder i drift i 13 land.

I Norge opererer de med opptil 30 spesialtilpassede servicebiler, og nærmere 40 av totalt 70 forhandlere tilbyr i dag Ford Mobilservice.

Ifølge Ford-data er kundene som benytter Mobilservice over 20 % mer fornøyde enn kunder som kun bruker tradisjonelle verkstedbesøk.

– Ford Mobilservice frigjør også tid på verkstedene våre til de jobbene som faktisk må gjøres her, så dette er vinn-vinn for alle våre kunder, legger servicemarkedsdirektøren til.

Nær tredoblet andel av alle verkstedbesøk

I 4. kvartal 2024 utgjorde Mobilservice 2,4 % av alle verkstedbesøk hos Ford i Norge. I år ligger andelen an til nær 7 % – nesten en tredobling.

– Vi ser særlig sterk vekst på bedrifts­siden, selv om privatkundene fortsatt står for størst volum. For små og mellomstore bedrifter er det ofte avgjørende å slippe å sette varebilen på verksted. Når bilen står stille, taper de penger. Det er nettopp denne nedetiden vi hele tiden jobber for å redusere, sier Tveten.

Tilkoblede kjøretøydata og kunstig intelligens

Fremover vil Ford også ta i bruk tilkoblede kjøretøydata, teknologi og kunstig intelligens i enda større grad.

Allerede i dag bruker vi bilens data til å forutse vedlikeholdsbehov. Med FORDLiive overvåkes bilene kontinuerlig, slik at små problemer kan oppdages og løses før de vokser seg store. Det gjør at bilmekanikeren på hjul kommer forberedt – med de riktige delene – og kan utføre service på flere kjøretøy i ett effektivt besøk, enten hjemme hos deg eller på arbeidsplassen, sier Tveten

Ford Mobilservice kan utføre service og reparasjoner uavhengig av merke.

Hente- og bringetjenester og ekspress-service for en enklere servicehverdag

Ford Mobilservice er ett av fem serviceløfter fra Ford til privat- og bedriftskunder. Her lover de blant annet en hente- og bringetjeneste – hvor verkstedet henter og leverer bilen for deg, samt ekspress-service – en full rutineservice gjennomført i løpet av en dedikert timeavtale for kunder som ikke ønsker å være uten bilen hele dagen.

– Målet er alltid det samme: mindre ventetid, færre avbrudd i hverdagen og et bedre eierskapsforhold. Vi skal hele tiden kunne tilby våre bedrifts- og privatkunder den aller beste kundeservicen. Med de systemene vi nå har på plass, og de 70 Ford-forhandlerne vi har over hele Norge, ligger vi nå godt an til å levere på dette kundeløftet, sier servicemarkedsdirektøren i Ford Motor Norge, Hans Petter Tveten.

logo
Bjørn Laberg