Flügger Norge har åpnet sin første drive-in-butikk i Stavanger, et nyskapende konsept som er laget for å gjøre hverdagen enklere for profesjonelle malere med effektiv varehenting, samtidig som den skaper en sosial møteplass.
I Stavanger kan håndverkere kjøre inn, parkere, og hente store mengder med profesjonell maling og utstyr i et komfortabelt, værbeskyttet 1000kvm innendørsområde. Dette innovative butikkonseptet, som har vært testet i flere år på Island og i Sverige, ble lansert i Stavanger i juni. Den første drive-in-butikken er et pilotprosjekt, og fremtidige etableringer vil bli vurdert ut fra erfaringene fra Stavanger.
– Drive-in butikken er laget for å gjøre hverdagen enklere for malere, noe som Flügger har høyt på prioriteringslista. Her kan maleren kjøre inn, hente varene sine og samtidig ta seg en pause i varme og tørre omgivelser. Drive-in-løsningen vil trolig være ekstra populær i vinterhalvåret, når det er kaldt og vått, forteller Rolf Gjølberg, Country Manager for Flügger Norge.
Vi skal være der maleren er
Flüggers drive-in i Stavanger er en del av selskapets langsiktige strategi, «Flügger Organic,» som har som mål å gjøre Flügger til malerens førstevalg. Med fokus på proffmarkedet ønsker selskapet å møte malernes spesifikke behov og være en praktisk støtte i deres arbeidsdag.
– Vi ønsker å være nærme malermesteren og forstå deres hverdag. Drive-in-konseptet er et skritt i denne retningen, og vi vurderer kontinuerlig hvordan vi kan optimalisere butikkporteføljen vår for å være tilgjengelige der kundene våre befinner seg. Vi vurderer både plassering og butikkstørrelse for å sikre at vi er til stede der kundene våre er, forklarer Gjølberg.
En møteplass for fagfolk
Butikken i Stavanger er åpen for både profesjonelle og privatkunder, og skal fungere som en møteplass for fagfolk.
– Vi ønsker å skape et miljø der folk har lyst til å komme til oss, og butikken fungerer som en møteplass for kolleger i bransjen. Mange malermestere jobber mye alene, og vi vil at håndverkere skal få arenaer hvor de kan møtes for en prat. De ansatte har solid fagkunnskap og er aktive deltakere i fagmiljøet som utdanna malermestere og lignende. Butikken blir en plass hvor selvstendig næringsdrivende kan møte likesinnede, forteller Gjølberg og avslutter:
– Vi har et sterkt fokus på tilpasning og er alltid åpne for å prøve nye tiltak. Dette er et spennende initiativ for Norge. Det er for tidlig å konkludere om nye drive-in butikker, men jeg kan definitivt si at vi er fornøyde med den første drive-in-butikken i Norge.