Digitalisering blir stadig mer utbredt i byggebransjen, og flere kommuner arbeider med å kreve heldigitale byggesøknader. Oslo kommune har meldt at fra juli vil de kun ta imot digitale søknader. Denne endringen markerer et tydelig skifte i retning av mer effektive, standardiserte og datadrevne prosesser i byggebransjen.
Den 1. juli 2025 vil Oslo kommune gjøre det obligatorisk å sende inn byggesøknader digitalt. Ifølge Plan- og bygningsetaten skal dette gjøre prosessen mer forutsigbar, redusere manuelt arbeid og bidra til raskere saksbehandling. Endringen følger en nasjonal utvikling, og flere leverandører tilbyr allerede digitale plattformer for søknader via Fellestjenester BYGG (FtB)[1].
– Heldigitale løsninger er ikke bare en teknologisk forbedring – de er essensielle for å oppnå effektivitet, redusere feil og forbedre samhandlingen mellom aktører i byggeprosessen, sier Lise Budde, senior manager i Byggesaksavdelingen til EG Holte.
Fra juli krever Oslo digitale søknader
Beslutningen til Oslo kommune innebærer at e-post som innsendingmetode fases ut, og at digital innsending blir den eneste tillatte metoden. Dette er i tråd med Direktoratet for byggkvalitets strategi[2], og støttes av forskning fra SINTEF, som peker på at digitalisering gir bedre datagrunnlag og økt samhandling i byggeprosesser[3].
– Når flere kommuner krever heldigitale søknader, gir det en felles retning for bransjen. Det forenkler prosessene for søkerne, reduserer feil og gjør det lettere å følge felles standarder på tvers av kommunegrenser. Med andre ord så gir det enklere og mer forutsigbare prosesser for hele byggeprosjektet, sier Budde.
Et digitalt verktøy med faglig tyngde
EGs løsning, EG ByggSøk, benyttes av over 2500 profesjonelle aktører og gjør det mulig å gjennomføre hele byggesøknadsprosessen i ett system – fra rollefordeling og dokumentasjon til signering og innsending. Løsningen er en del av EG HoltePortalen og er tilpasset næringsaktører i byggebransjen.
– Digitalisering skal ikke være en ekstra jobb. Vår rolle er å gjøre den faglige hverdagen enklere, ikke mer krevende. Derfor bygger vi løsninger som gir oversikt, reduserer dobbeltarbeid og hjelper brukeren i hvert ledd med en sterk faglig avdeling som forstår hvordan løsningen er fra brukerens perspektiv, sier Budde.
Forskning fra SINTEF understreker viktigheten av at digitale løsninger er brukervennlige, kan samhandle med andre systemer, og støtter gode beslutninger basert på pålitelige data – alt dette er integrert i EGs utviklingsfilosofi.
– Vi bygger digitale løsninger med utgangspunkt i virkeligheten til de som bruker dem – ikke i teknologien i seg selv. Fagnivået i verktøyene våre speiler kompleksiteten i byggebransjen, og vi vet at sluttbrukerne trenger både presisjon og oversikt for å levere kvalitet i sine prosjekter. Det er akkurat derfor vi utvikler teknologi, avslutter Budde.
[1] https://aktuelt.oslo.kommune.no/heldigitale-bygges%C3%B8knader-i-oslo
[2] https://www.dibk.no/globalassets/byggnett/byggnett_rapporter/byggnett-strategi-1.0.pdf
[3] https://www.sintef.no/fagomrader/digitalisering-i-byggenaringen/