På Årskog i Fitjar bygges det en kompensasjonsstasjon for å forsyne Yggdrasil-området i Nordsjøen med energi fra land. Multiconsult er ansvarlig for prosjektering, hvor brannsikring av transformatorsjakter har et spesielt fokus.
Prosjektet omfatter ny transformatorstasjon og en 11 kilometer lang 145 kV kraftkabel i Samnanger, et kompensasjonsanlegg i Fitjar og en 255 kilometer lang sjøkabel fra Samnanger til Yggdrasil-området i Nordsjøen. Når produksjonen starter i 2027 skal Yggdrasil fjernstyres fra et integrert driftssenter på land.
Bygget for det verst tenkelige scenario
Skanska er entreprenør for landanleggene, Multiconsult står for prosjekteringen, og som en del av sikkerhetstiltakene har Xella Norge levert spesielle brannvegger for å sikre transformatorsjaktene:
– Det skulle bygges en transformatorsjakt i betong med fokus på driftstid og driftssikkerhet. I dette prosjektet er sikkerhet første prioritet, og vi har bygget for det verst tenkelige scenario, selv for det som er svært usannsynlig, sier Karl-Jørgen Kristiansen, sivilingeniør i byggprosjektering og prosjektleder i Multiconsult.
Enkleste og beste løsningen
Sivilingeniøren forklarer videre at oljen i transformatoren ved brann potensielt kan brenne over tid, hvorfor oppgaven ble definert rundt hvordan betongveggene i transformatorsjakten kan beskyttes mot en todagers hydrokarbonbrann:
– Vanlig brannvern er sertifisert for maksimalt 300 minutter med en standard på 240 minutter. Derfor måtte vi tenke annerledes og finne en ny løsning. Etter mye overveielse av sikkerhetstiltak fant vi ut at porebetong var den enkleste og beste løsningen.
Ifølge Karl-Jørgen Kristiansen kan en hydrokarbonbrann nå temperaturer på opptil 1100 grader, som selv om betong er brannsikker, kan utvikle sprekker ved brann, som krever arbeid og kostnader for å reparere betongveggene.
Stor tillit til løsningen
– Selv om betong ikke brenner, krever det vedlikeholdsarbeid dersom den utsettes for høye temperaturer over lengre tid. Derfor var det avgjørende å finne noe som kunne brannsikre og beskytte betongen. Porebetong tåler temperaturer opp til 1100 grader. Vi har beregnet nøyaktig hvor tykk porebetongen må være for å gi riktig beskyttelse for sjakten. Jeg er veldig fornøyd med konseptet. Vi har kombinert teori og praksis på en utmerket måte, og jeg har stor tillit til løsningen, sier Kristiansen.
KILDE: Dagens Byggeri