Nytt om navn

Emma Dyga blir ny administrerende direktør for ABAX

Bildet: Emma Dyga

ABAX, som er et av Europas største selskaper innen mobilitetsdata, har kunngjort utnevnelsen av Emma Dyga som sin nye administrerende direktør. Dyga, som er en erfaren leder innen programvareløsninger som tjeneste (SaaS), tiltrådte stillingen 1. oktober og leder ABAX inn i neste vekstfase.

ABAX ble grunnlagt i Larvik i 2003, og har siden den gang vokst til å bli et av Europas største selskaper innen mobilitetsdata. ABAX bygger en fremtid der mobilitetsdata fungerer som en katalysator for vekst, innovasjon og transformasjon. For å realisere denne visjonen har de utviklet en avansert, åpen, dataagnostisk plattform for smart mobilitetsdata. Plattformen hjelper kunder med å redusere kostnader, optimaliserer driften for økonomisk effektivitet og fremmer bærekraft, effektivitet og sikkerhet.

Dyga kommer til ABAX fra sin tidligere stilling som Chief Operating Officer hos MarTech- og e-handelsløsningsleverandøren QNTM Group, som har base i Stockholm. Der bidro hun til å skalere selskapet og utvikle driften. Før dette var hun administrerende direktør i APSIS, en leverandør av programvare for digital markedsføring.

ABAX-styreleder Nick Day uttrykker entusiasme for utnevnelsen av Dyga og understreker hennes ekspertise innen programvare og teknologi som et verdifullt tilskudd til ABAX sine vekstplaner. Day takket også avtroppende administrerende direktør Morten Strand for hans dedikasjon, og kunngjorde at Strand vil overta rollen som visestyreleder med fokus på fusjoner og oppkjøp (M&A), samt strategiske partnerskap.

Også Dyga uttrykker entusiasme for å bli med i ABAX, og ser fram til å lede selskapet mot å bli en global leder innen data og mobilitet. Hun legger særlig vekt på viktigheten av ABAX sin programvareplattform for å hjelpe selskaper med å oppfylle bærekraftmål, redusere risiko og forbedre operasjonell effektivitet.

Utnevnelsen av Dyga forventes å styrke ABAX sin posisjon i bransjen for mobilitet og data, og drive selskapets vekststrategi fremover.

logo
Bjørn Laberg