Denne uka overtok Mesta ansvaret for å lyse opp vegene og holde værstasjoner, trafikkovervåking og sikkerhetssystemer i drift på alle riks- og europaveger i Buskerud.
Oppdraget omfatter også E134 i Asker kommune.
Blant de daglige – og nattlige – oppgavene inngår å sørge for at de 21 tunnelene og alt elektronisk utstyr der fungerer som de skal. I tillegg til lys og ventilasjon, handler det blant annet om kameraer, nødtelefoner og høyttalersystemer. Kontrakten er på 249 millioner kroner (inkl. mva) er gjelder i fem år, med mulighet for inntil tre års forlengelse.
Lokale bedrifter og spesialister
Kontrakten innebærer også nye oppdrag for flere lokale bedrifter og fagspesialister. Mesta Elektro har inngått kontrakt med EAS AS for leveranser innen styring, regulering og overvåking. Andre underentreprenører er Fiberdrift AS, mens Ramudden Buskerud er engasjert til arbeidsvarsling.
Buskerud Veivedlikehold AS er engasjert til graving og maskinarbeid. Det kan også være aktuelt å knytte til seg flere lokale bedrifter.
– Valget av disse aktørene er delvis basert på et ønske om å løfte fram lokale bedrifter og sikre god kompetanse i prosjektet, sier prosjektleder Silje Hammer i Mesta.
Totalt vil mellom femten og tjue personer være involvert i arbeidet i kontrakten.
Ny i Buskerud
Mesta er en stor og velkjent aktør innen vegdrift, men det er første gang de får ansvaret for elektrodriften på riksvegene her i fylket.
– Buskerud er en kontrakt som passer godt inn geografisk og innholdsmessig for Mesta Elektro, og vi ser fram til å bidra med å sørge for trygg infrastruktur, og til å få folk fram, sier Silje Hammer, som ser fram til et godt samarbeid med oppdragsgiver Statens vegvesen.
Omfattende oppgaver
Elektrodrift blir en stadig viktigere del av vegdriften. Kontrakten i Buskerud omfatter følgende elektriske anlegg:
- 6000 lyspunkter utenfor tunnel
- 21 tunneler med elektriske anlegg, inkludert kameraer
- 700 variable skilt
- 6 trafikksignalanlegg
- 11 værstasjoner
- 58 trafikkregistreringsstasjoner
- 20 punkter for automatisk trafikkontroll
- 1 bru med elektrisk anlegg
- 9 rasteplasser med elektriske anlegg
Kontrakten omfatter E18, E134, rv. 7, rv. 52, rv. 291, rv. 350 og E16 i Buskerud, og E134 i Sker.
Trafikkmengden varierer mellom høgfjellsstrekninger ved Geilo og Haugastøl og høytrafikkerte E18 med en gjennomsnittstrafikk på 60.000 kjøretøy pr. døgn.
Styrket beredskap og klima
For å sikre enda raskere håndtering av uforutsette situasjoner som strømbrudd, tekniske feil eller værhendelser, er det etablert døgnberedskap hvor responstiden er mellom 1 og 3 timer, avhengig av type hendelse og situasjon.
Hensynet til klima og miljø ivaretas ved at Mesta Elektro tar i bruk elektriske servicebiler, noe som reduserer både utslipp og lokal luftforurensning. I tillegg er det innført rutiner for å beskytte sårbare naturområder, blant annet ved å hindre spredning av svartlistede arter og ivareta rødlistede arter ved inngrep.
Kontrakten stiller også krav til miljøvennlig avfallshåndtering, med fokus på gjenbruk og levering til godkjente mottak, samt valg av utstyr og materialer med lavt energiforbruk og utslipp.
Strekker seg lengre
– Vi har hatt en god samhandlingsfase, og ser fram til samarbeidet med Mesta – til beste for trafikantene og samfunnet, sier byggeleder Christian Noreng i Statens vegvesen.
– Vi er glade for at kontrakten gir oss mulighet til å strekke oss litt lenger, slik at vi utvikler oss selv, byggherre og bransjen for øvrig. Moderne vegdrift krever kontinuerlig innovasjon og dedikerte medarbeidere. Men det aller viktigste er at folk som ferdes ute på vegen, skal oppleve at vegene er gode, framkommelige og trygge, sier Silje Hammer i Mesta.
11 nye kontrakter
Statens vegvesens elektrokontrakt for Buskerud er en av 11 driftskontrakter som trådte i kraft 1. september.
Statens vegvesen markerer rekordsatsing på drift av riksvegene | Statens vegvesen
Fakta om Statens vegvesens driftskontrakter:
- All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Vegdriftskontraktene omfatter løpende ansvar for å holde vegene trygge og framkommelige, og inkluderer blant annet vinterdrift som brøyting og strøing, renhold, trafikkberedskap og enkelt vedlikehold. I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, vegmerking og drift av tunneler. Asfaltering og større vedlikeholdsarbeider og utbedringer kommer utenom.
- Elektrokontraktene omfatter veglys og signalanlegg og elektroinstallasjoner som værstasjoner, ventilasjon og sikkerhetssystemer i tunnel.
- Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen ansvar for riksvegene, inkludert europaveger.
- Statens vegvesen har 30 kontrakter for drift av riksveger over hele landet. 28 av dem er rene riksvegkontrakter, mens 2 også omfatter fylkesveg. Antall elektrodriftskontrakter er 19. Se hele oversikten her.
- I tillegg er det i enkelte områder spesialkontrakter for rekkverk, vegmerking og drift av tunneler.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Statens vegvesen bruker 6,6 milliarder kroner på løpende drift av riksvegene i 2025.