Vei og anlegg

Disse seks entreprenørene kjemper om E45-prosjekt

Flaskehalsen: Dagens vei gjennom kløfta følger en naturlig elvecanyon som skjærer seg ned igjennom fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet har dårlig kvalitet og det går ofte snøskred, sørpeskred og steinras på strekningen. Foto: Erik Larsstuen / Statens vegvesen

Etterlengtet utbedring av flaskehals i rasfarlig område starter neste år. Seks firma ønsker Finnmarks-jobben.  

E45-strekningen i Alta hvor Kløfta ligger i et rasfarlig område, og er en flaskehals for tungtrafikken mellom Finnmark og utlandet vinterstid. E45 er vegen mellom Alta og Kautokeino. Området er et vanskelig fjellterreng, en canyon, med bratte, ustabile og rasfarlige fjellsider.

Ny veg og forberede arbeid

Den første entreprisen er den nordligste delen av E45 Kløfta. Dette er noe av innholdet i kontrakten Statens vegvesen lyste ut tidligere i høst.

  • 1,1 kilometer vei i dagen med vegbredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t.
  • Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet med en 3 kilometer lang tilkomst veg.  
  • Bygge fundament til midlertidig bru, samt veg til påhugget av den nordlige tunnel-delen.

Fristen for å levere tilbud på jobben gikk ut 2. desember. De seks tilbudene som er levert innen fristen er:

Tilbyders navnSelskapets hjemstedTilbudssum eks. mva
Anlegg Nord ASAlta, FinnmarkKr. 46.999.168,72
Aurstad Tunnel ASHovdebygda, Møre og RomsdalKr. 47.291.439,81
Daniel Jakobsen Maskin ASAlta, Finnmark Kr. 48.969.092,-
Johs.J.Syltern ASÅfjord, TrøndelagKr. 71.242.469,-
Leonhard Nilsen & Sønner ASStrandland, NordlandKr. 86.827.869,73
Sundquist ASKirkenes, FinnmarkKr. 56.077.778,-

Fornøyd med interessen

Prosjektleder Edgar Olsen i Statens vegvesen er godt fornøyd med tilbudene.
– Vi har fornøyd med å ha mottatt seks ulike tilbud. Nå skal vi gå nøye igjennom de seks tilbudene, før vi går i en finalerunde med noen av entreprenørene. Vi håper å signere kontrakt med entreprenør til vinteren, forklarer Edgar Olsen. Planlagt byggestart for første del av E45 Kløfta er våren 2026.

Første av tre entrepriser

Kontrakten de seks entreprenørene nå kjemper om er første av de tre entreprisene i prosjektet.

Den største entreprisen (E2) på prosjektet er en 4,2 kilometer lang tunnel samt 2,3 kilometer veg i dagen med fartsgrense 90 km/t. Kontrakten er planlagt utlyst neste sommer.

Entreprise nummer tre (E3) forventes lyst ut senere neste år. Siste byggetrinn er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bru. En stål- eller betongkassebru med tre spenn.

Se dronevideo gjennom E45 Kløfta:

logo
Bjørn Laberg