Nye Bodø lufthavn

– Dette er et løft for verdiskaping, næringsliv og bosetting i nord

Bildet: Konsernsjef i Avinor Abraham Foss på grunnsteinsledleggelsen på ny lufthavn i Bodø. Foto: Øystein Løwer / Avinor

Tirsdag 26. august ble grunnsteinen lagt for nye Bodø lufthavn. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, sammen med ordførerne i Salten, la ned symboler fra sine kommuner i en tidskapsel. Seremonien markerer starten på byggingen av passasjerterminalen på Norges nyeste storlufthavn.

– Nå er grunnsteinen nedlagt for det nye terminalbygget, som blir dobbelt så stort som det gamle. Vi er nå et skritt videre på dette viktige lufthavnprosjektet her i Bodø, som kommer til å gi luftfarten helt nye, fantastiske fasiliteter. Samtidig legger vi også til rette for et utrolig stort og viktig byutviklingsprosjekt for Bodø, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. 

Jon-Ivar Nygård under grunnsteinsledleggelsen på ny lufthavn i Bodø. Foto: Øystein Løwer/Avinor

Nygård var én av rundt 80 oppmøtte til å overvære denne milepælen i byggingen av ny lufthavn i Bodø. 

– Dette er et prosjekt som har bred politisk støtte, både lokalt og nasjonalt, og det har en visjon som strekker seg langt utover ny rullebane og nytt terminalbygg. Det handler om å bygge en ny bydel, en ny regionforbindelse, en plattform for bærekraftig utvikling innen bolig, reiseliv og mobilitet, uttalte han under grunnsteinsnedleggelsen. 

Om prosjektet

Den nye passasjerterminalen blir rundt 24 000 kvadratmeter, dimensjonert for 2,3 millioner passasjerer årlig. Det er 10 000 kvadratmeter større enn dagens terminal. Terminalen er fra starten av forberedt for utvidelser – kapasiteten kan nemlig dobles i et femtiårsperspektiv, dersom behovet oppstår. 

– Nye Bodø lufthavn er et prosjekt som skal tjene både byen, regionen og landet. Det handler om mer enn en flyplass. Dette er et løft for verdiskaping, næringsliv og bosetting i nord. Grunnsteinsnedleggelsen markerer overgangen fra plan til virkelighet, og vi ser frem til å åpne dørene i 2029, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor. 

– Avinor er stolte og ydmyke for ansvaret med å bygge den nye lufthavna i Bodø. Det er ikke bare entreprenørene vi er avhengige av for å få dette til. Dette prosjektet er et gigantisk samarbeidsprosjekt, fortsetter han. 

Dronebilde over grunnsteinsnedleggelsen på ny lufthavn i Bodø. Foto: Tor O. Iversen / Avinor

Bygget blir moderne, lyst og fleksibelt, og skal sertifiseres etter BREEAM-standarden. Målet er å redusere både driftsrelaterte utslipp og utslipp fra transport til og fra flyplassen. Arkitekturen skal speile naturen og lyset i nord, og energiforsyningen skal være bærekraftig, robust og kostnadseffektiv. 

Anleggsarbeidene startet opp i mai 2024 og er i rute. Allerede neste sommer er planen at terminalbygget skal være under tak og godt synlig fra dagens lufthavn. 

Hovedentreprenør

HENT er valgt som hovedentreprenør og leder byggingen i tett samarbeid med Avinor. Til nå er det inngått avtaler med over 35 leverandører – sju av dem fra Bodø. Resten er nasjonale, foruten én internasjonal leverandør for bagasjehåndtering.

Samspillet mellom Avinor og HENT har vært preget av gode løsninger på komplekse utfordringer, og prosjektet gir betydelige ringvirkninger for lokalt og nasjonalt næringsliv. Thomas Grøttvik, konserndirektør prosjektgjennomføring i HENT, beskriver samarbeidet hittil som utmerket. 

 Vi ser på dette som veldig spennende, veldig utfordrende og veldig lærerikt. Vi har vært med på flyplassprosjekter før, for vi hadde noen mindre entrepriser både på Flesland og på Oslo lufthavn, men vi har aldri hatt ansvaret for en helhetlig terminalutbygging før. Det synes vi er veldig spennende, sier Grøttvik. 

Bildet: Ni av ti Salten-ordførere til stede under grunnsteinsnedleggelsen på ny lufthavn i Bodø.
Foto: Øystein Løwer / Avinor

Fakta om den nye lufthavnen i Bodø: 

  • Terminal: 24 000 m² (mot dagens 14 000 m²) 
  • Dimensjonert for 2,3 millioner passasjerer (mot 800 000 i terminalen fra 1990) 
  • Forberedt for utvidelser – kapasiteten kan dobles i et 50-årsperspektiv 
  • Sertifiseres etter BREEAM, med energieffektive og klimavennlige løsninger 
  • Arkitekturen speiler naturen og lyset i nord 
  • Anleggsarbeidene startet mai 2024, åpning planlagt 30. august 2029. 
logo
Bjørn Laberg