Under en tredjedel av verdens energispesifikke utdanninger er dedikert til fornybar energi, viser nye forskningsfunn fra NUPI. – Universiteter fortsetter å prioritere kull- og petroleumsstudier, sier NUPI-forsker Roman Vakulchuk.
I en ny studie har seniorforsker Roman Vakulchuk og forsker 1 Indra Øverland (NUPI) undersøkt hvor raskt høyere utdanning på verdensbasis skifter fokus fra fossil energi til fornybar energi. Funnene er oppsummert i artikkelen The failure to decarbonize the global energy education system: Carbon lock-in and stranded skill sets, som nettopp ble publisert i tidsskriftet Energy Research & Social Science.
Artikkelen, som er åpent tilgjengelig, er basert på en gjennomgang av 18 400 universiteter, hvorav 6142 universiteter i 196 land tilbyr energispesifikke utdanninger. Studien sammenligner forekomsten av utdanningsprogram rettet mot fossil og fornybar energi.
I 2019 hadde 546 universiteter fakulteter og/eller studieprogrammer dedikert til fossil energi, mens bare 247 universiteter hadde fakulteter og/eller studieprogrammer i fornybar energi. Så mange som 68 prosent av verdens energirelaterte utdanninger var rettet mot fossil energi, og kun 32 prosent fokuserte på fornybar energi.
– Disse funnene er alarmerende. De viser at omstillingen til fornybar energi globalt ikke gjenspeiles i endringer i høyere utdanning. Universiteter fortsetter å prioritere kull- og petroleumsstudier, og utdanning i fornybar energi er fortsatt sterkt underfinansiert, sier Roman Vakulchuk, som er seniorforsker og leder for Forskningsgruppen for klima og energi på NUPI.
Fortsetter det i dette tempoet, vil energirelaterte utdanninger først være 100 prosent dedikert til fornybar energi i år 2107, ifølge artikkelen. Ettersom en karriere varer rundt 30 til 40 år, oppstår det en risiko for langsiktig karbon «lock-in» og utdatert kompetanse gjennom (feil)utdanning.
Resultatene indikerer også at utviklingsland henger etter industriland på dette området, til tross for at de har et større behov for fagpersoner innen fornybar energi.