Etter at prosjektet har ligget i dvale i flere år, ser det nå ut til at Messina-broen i Italia blir en realitet. Og etter alt å dømme vil det involvere deltakelse fra flere danske selskaper.
Den italienske regjeringen er nær ved å realisere byggingen av verdens lengste hengebro, Messinabroen, som skal forbinde det italienske fastlandet med Sicilia, melder Ritzaus Bureau og AFP.
Broprosjektet har et foreløpig budsjett på 100 milliarder kroner – omtrent det dobbelte av Fehmarn-prosjektet i Danmark og fire ganger så mye som Københavns metrolinje Cityringen, som åpnet i 2019.
Og Cityringen ble bygget av den italienske byggegiganten Webuild, som også skal bygge den kommende Messina-broen. I tillegg blir det nok en gang et dansk-italiensk samarbeid. I det opprinnelige tilbudet var både Sund & Bælt, Cowi og Dissing+Weitling inkludert i vinnertilbudet på en bro til Sicilia.
Det var blant annet arkitektfirmaet Dissing+Weitling som i nært samarbeid med Cowi utformet vinnertilbudet for en Messinabro med inspirasjon fra blant annet Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Sund & Bælt har også bistått med blant annet design.

Hengebroen vil ha et spenn på 3,3 km, noe som gjør den til verdens lengste i sitt slag. Broen vil ha seks kjørefelt og kunne brukes av tog. Prosjektet har stått på vent i flere år på grunn av problemer med miljø, finansiering og geologi i et område som ofte rammes av jordskjelv. Men spesielt de siste årene har den nåværende italienske regjeringen presset så hardt på at mye tyder på at prosjektet kan komme i gang i 2025.